افت و خیز طلای جهانی در پی توقف نرخ سیاستی فدرال رزرو

افت و خیز طلای جهانی در پی توقف نرخ سیاستی فدرال رزرو
عدم توانایی اقتصاد آمریکا در تحمل افزایش نرخ بهره، باعث تقویت احتمال سناریوی پایان افزایش نرخ‌های بهره سیاستی فدرال رزرو شد.
کد خبر : ۱۵۷۴۶۴

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ شروع بازار دوشنبه پذیرای ریزش ۷ دلاری قیمت انس طلا شد، اما به سرعت قیمت طلای جهانی حمایت شد و حتی نسبت به قیمت باز شدن بازار رشدی ۴ دلاری را رقم زد و پس از آن روندی با ثبات را دنبال کرد.

 

نرخ بازار لحظه‌ای انس طلای جهانی (ساعت ۹:۳۰ IRST)، با ثبات نسبی در قیمت ۱۹۸۰ دلار معامله شد. در روز دوشنبه، بازار آتی طلای جهانی همانند بازار لحظه‌ای، قیمت‌های راکدی داشت و قیمت هر انس طلا در ۱۹۸۳.۱ دلار باقی ماند.

 

کایل رودا (Kyle Rodda)، تحلیل‌گر بازار‌های مالی در Capital.com، در مصاحبه‌ای تصریح کرد: هفته گذشته تغییر رویکرد عمده‌ای از سوی سیاست‌های فدرال رزرو صورت پذیرفت. نتیجه آن شد که فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره هدف خواهد کرد، اما شدت پیگیری این سیاست اکنون مورد سوال است. از سوی دیگر، واگرایی زیادی میان فعالان بازار طلا در خصوص سرنوشت بازار وجود دارد و این امر با توجه به بازده واقعی که طلای جهانی بیان می‌شود. هیجانات بازار نیاز دارد تا داده‌های ضعیف‌تری از اقتصاد آمریکا منتشر شود (یا تکانه‌ای کاتالیستی اتفاق بیافتد) تا بتواند نرخ انس جهانی را بالای دو هزار دلار تثبیت کند.

 

انتشار برخی داده‌های کلان اقتصاد آمریکا که نشان از کاهش نرخ اشتغال و نزول سرعت افزایش تورم شاخص قیمت مصرف کننده بود، این امکان بالقوه را برای فدرال رزرو ایجاد کرد تا تصمیمات سیاستی در راستای کاهش نرخ‌های بهره را به موعدی زودتر از برنامه اعلام شده، محول کند.

 

ارزش نسبی دلار در برابر ارز‌های خارجی ۰.۲ درصد کاهش یافت و به کمترین سطح خود در یک تا دو ماه اخیر رسید. بدین ترتیب قدرت خرید طلا برای مالکان سایر ارز‌ها بیشتر از نگهدارندگان دلار بود.

 

به استناد CME FedWatch tool؛ اکنون اکثر فعالان اقتصادی انتظار دارند در جلسه سیاستی ماه دسامبر، فدرال رزرو نرخ بهره هدف را تغییر ندهد.

 

نرخ‌های بهره پایین‌تر موجب کاهش جذابیت دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه‌داری خواهد شد و اشتهای سرمایه‌گذاران را نسبت به نگهداری دارایی‌های بدون بازده همچون طلا را افزایش می‌دهد.

 

بزرگترین صندوق پشتوانه طلای قابل معامله، SPDR، در روز جمعه افزایش چشم‌گیر ۱.۴۹ درصدی را در حجم دارایی خود تجربه کرد که مجموع دارایی آن را به ۸۸۳.۴۳ تن رساند.

 

اکنون معامله‌گران در انتظار جلسه هفته جاری بانک مرکزی آمریکا هستند تا بلکه بتوانند شواهدی در خصوص مسیر آتی نرخ سیاستی فدرال رزرو گردآوری کنند.

 

در گروه فلزات گرانبها؛ قیمت هر انس نقره با کاهش ۰.۲ درصدی به ۲۳.۷ دلار رسید و انس پلاتین نیز با افزایشی ۰.۳ درصدی در قیمت ۹۰۷.۳ دلار معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر