29 آبان 1402 - 12:54

بازگشت دلار آزاد به کانال ۴۹ هزار تومان/ خریداران جا زدند

بازگشت دلار آزاد به کانال ۴۹ هزار تومان  خریداران جا زدند
قیمت دلار در ادامه روند کاهشی خود، امروز در بازار غیر رسمی و تلگرامی وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد.
کد خبر : ۱۵۷۴۷۲

مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت دلار همچون روز‌های گذشته ادامه دارد؛ بطوریکه امروز (دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲) قیمت هر دلار در بازار غیررسمی به ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که البته در این نرخ‌ها هم خریداری ندارد.

 

در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۶۰۲ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۸۲۰ تومان رسیده است.

 

قیمت دلار که از هفته گذشته شروع به کاهش کرده، امروز هم پایین‌تر آمده و در کف بازار ارز و محدوده خیابان منوچهری و فردوسی تهران با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. البته این معاملات عموما لفظی است، چرا که فعالان بازار معتقدند روند کاهشی قیمت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و به همین علت کسی به راحتی در سمت خریدار قرار نمی‌گیرد. این بدان معناست که تیر دلالان بازار ارز به سنگ خورده و آن‌ها نتوانسته‌اند با وجود تبلیغات کاذب و وسوسه انگیز در کانال‌های تلگرامی با هدف بر هم زدن بازار و تشویق مردم برای هجوم به بازار ارز به خواسته خود برسند.

کارشناسان بسیاری معتقدند بعد از موج کاذب و زودگذر افزایش قیمت دلار به دلیل درگیری در فلسطین اشغالی که خیلی زود فروکش کرد، چندین عامل دیگر نیز در ثبات قیمت دلار طی روز‌های اخیر دخیل بود که یکی از آن‌ها خبر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از مطالبات ایران در عراق، پس از آزادسازی ۶ میلیارد دلار مسدودشده در کره جنوبی است.

تحلیل کاشناسان پولی و ارزی نیز حاکی از دست برتر بانک مرکزی در بازار ارز است، چراکه آزادسازی منابع کشور سد محکمی در برابر شوک‌های ارزی است که در سال‌های اخیر شوک تورمی را برای اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده بود.

 

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی امروز در افتتاحیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «از نظر ارزی در شرایط بسیار خوبی هستیم، اما برخی اطلاعات را به دلایل امنیتی نمی‌توانیم ارائه کنیم. امروزه تسلط لازم را نیز در حوزه ارز داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز و کنترل نرخ ارز نداریم. روز گذشته برای واردات خودرو‌های برقی توافقات بسیار خوبی انجام شد و در سایر حوزه‌ها نیز برای توسعه کشور گام‌های مهمی برداشته شده است.»


حمایت‌های اخیر رئیس‌جمهور از استقلال بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری پولی و ارزی کشور و همچنین نهایی شدن قانون جدید بانک مرکزی هم از عواملی است در روند کاهشی اخیر موثر بوده است.

بی تردید با افزایش اختیارات و قدرت بانک مرکزی، بازارساز می‌تواند به راحتی بر قیمت‌ها مدیریت داشته باشد و دیگر شاهد افزایش به یکباره نرخ ارز نخواهیم بود. شاید اگر اقدامات بانک مرکزی نبود، خبر‌هایی که در ماه‌های اخیر به گوش رسید شرایط دیگری برای بازار ارز رقم می‌زد، اما با اقدامات مثبت بانک مرکزی شاهد آن هستیم که شرایط کاملا تحت مدیریت و کنترل بانک مرکزی است و نرخ‌ها در حال بازگشت به سطح تعادلی هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر