02 آذر 1402 - 19:02

رشد ۱۷.۴ درصدی تولید برق از تجدیدپذیر‌ها در مهر ماه ۱۴۰۲

رشد ۱۷.۴ درصدی تولید برق از تجدیدپذیر‌ها در مهر ماه ۱۴۰۲
میزان تولید برق از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در مهر امسال با رشد ۱۷.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد.
کد خبر : ۱۵۷۶۱۷

به گزارش ایبنا، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم است. روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از برق پاک به‌جای برق تولیدی از نیروگاه‌های فسیلی از ابتدای دولت سیزدهم موردتوجه جدی قرار گرفت.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم را توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قرارداد‌های بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش خورشیدی با سرعت بیشتری در کشور در حال اجرا است. برای این بخش مجوز ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌تر صادر شده بود که اکنون مراحل احداث خود را سپری می‌کند.

همچنین در هفته‌های اخیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به‌عنوان متولی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صندوق توسعه ملی، تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین مالی ساخت چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به امضا رساند.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی معاونت سرمایه انسانی و تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو بیانگر آن است که میزان تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در مهر امسال با رشد ۱۷.۴ درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک تا پایان مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته ۱.۸۲ درصد افزایش داشته است.

ظرفیت نیروگاه‌های بادی تا پایان مهر ۳۶۴.۸۹ مگاوات بود. همچنین ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی هم تا پایان مهر به رقم ۴۷۷.۶۵ مگاوات رسیده بود.

ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک هم ۹۹.۴۷ مگاوات و ظرفیت نیروگاه‌های زیست‌توده نیز به ۱۲.۵۳ مگاوات در پایان مهر رسید.

روز‌های اخیر هم «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست بررسی طرح‌های آب و برق، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را یکی از ضرورت‌های مهم کشور ارزیابی و اظهار کرد: لازم است مسائل و موانع پیشروی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با فوریت مرتفع شود تا در تابستان و در زمان اوج مصرف، مشکلی برای تأمین برق موردنیاز صنایع و بخش خانگی وجود نداشته باشد. اینجا بخوانید

وی نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست را مکلف کرد به‌منظور تسهیل احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، جلساتی را به‌صورت مستمر تشکیل دهند و موانع موجود پیشروی احداث و توسعه این نیروگاه‌ها را با اولویت برطرف کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: انرژی برق
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر