در پایان معاملات هفتگی؛

طلای جهانی ۲ هزار دلاری شد

طلای جهانی ۲ هزار دلاری شد
انتظارات قوی فعالان بازار از پایان یافتن افزایش نرخ سیاستی فدرال رزرو، دومین هفته صعودی را برای انس طلای جهانی رقم زد.
کد خبر : ۱۵۷۶۳۴

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ نرخ بازار لحظه‌ای انس طلای جهانی (ساعت ۸:۱۵ IRST)، با افزایش ۰.۵ درصدی، در قیمت ۲۰۰۲.۸ دلار معامله شد. در پایان هفته معاملاتی، بازار آتی هم با صعود ۰.۶ درصدی به قیمت ۲۰۰۳.۷ دلار به ازای هر انس رسید.

 

فیلیپ استریبل (Phillip Streible)، تحلیل‌گر ارشد Blue Line Futures در شیکاگو، در مورد تاثیرات اقتصاد کلان بر بازار طلای جهانی تصریح کرد: آمار‌های ضعیف اقتصاد کلان ایالات متحده موجب کاهش ارزش نسبی دلار شده و این مسئله می‌تواند رویکرد فدرال رزرو را به سمت سیاست‌های انبساطی در جهت حمایت از بازار کار هدایت کند. بدین ترتیب، به‌نظر می‌رسد شاهد افزایش جذابیت نگهداری طلا در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود.

 

شاخص دلار (DXY) برای دومین هفته نزولی بود و کاهشی ۰.۴ درصدی را تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد این پدیده نتیجه انتظارات معامله‌گران از کاهش نرخ‌های بهره هدف فدرال رزرو تا ماه می ۲۰۲۴ است.

 

در بیانیه‌ای توسط Commerzbank، گفته شد: با وجود تاب‌آوری اقتصاد ایالات متحده تا امروز، نخستین داده‌های مایوس کننده از اقتصاد کلان آمریکا را مشاهده کردیم.

 

انتظار Commerzbank از نخستین کاهش نرخ سیاستی، میانه سال بعد میلادی است. بدین ترتیب تنها از آن پس قیمت انس جهانی طلا به صورت مداوم بالای ۲ هزار دلار قرار خواهد گرفت.

 

قیمت لحظه‌ای انس طلای جهانی به دلار در طول یکسال اخیر

طلای جهانی ۲ هزار دلاری شد

 

به استناد CME FedWatch tool، اکثر معامله‌گران انتظار دارند در اجلاس سیاستی ماه دسامبر فدرال رزرو، نرخ‌های بهره بدون تغییر باشد. در همین حال، فعالان بازار ۶۴ درصد احتمال کاهش نرخ را تا انتهای ماه می ۲۰۲۴ می‌دهند.

 

بارت ملکی، مدیر استراتژی کالای TD Securities، بیان کرد: انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت، نرخ‌های بهره تحرک به سزایی به سمت بالا یا پایین را تجربه کند. با گذشت زمان این مسئله روشن‌تر می‌شود که بانک مرکزی ایالات متحده تمایل به کاهش نرخ‌ها دارد و این اقدام را قبل از تحقق تورم هدف ۲ درصدی انجام خواهد داد.

 

نرخ‌های بهره پایین‌تر موجب کاهش هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده بهره‌ای همچون طلا خواهد شد و به جذابیت آن‌ها خواهد افزود.

 

در گروه فلزات گرانبها؛ قیمت هر انس نقره با افزایش ۲.۶ درصدی به ۲۴.۳ دلار رسید و انس پلاتین نیز با صعود ۱.۷ درصدی در قیمت ۹۳۴.۸ دلار معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر