27 آذر 1402 - 14:53
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

ثبات بلندمدت بازار ارز دستاورد سیاست درست بانک مرکزی/ دلار ۱۰۰ هزار تومانی در حد حرف بود

ثبات بلندمدت بازار ارز دستاورد سیاست درست بانک مرکزی  دلار ۱۰۰ هزار تومانی در حد حرف بود
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ثبات قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون نشانگر سیاست‌ درست بانک مرکزی است که باید به آن نمره قبولی داد.
کد خبر : ۱۵۷۶۴۵

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خصوص اینکه ثبات بازار ارز و جلوگیری از جهش‌های ارزی مثل سال‌های قبل با وجود تنش‌های سیاسی در منطقه چه تاثیراتی در ثبات فضای اقتصاد کلان کشور دارد، به خبرنگار ایبنا گفت: بی تردید ثبات قیمت ارز و آرامش بازار بحث بسیار مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد است، چراکه معتقدم بخش عمده‌ای از تورم در اقتصاد ناشی از کاهش ارزش پول ملی است. در نتیجه اگر بتوانیم این مساله را ساماندهی دهیم، بخش قابل توجه نرخ تورم را کاهش خواهیم داد و این روند نیز منجر به تثبیت ارزش پول ملی ما خواهد شد.

 

ثبات قابل توجه بازار ارز از ابتدای سال تاکنون

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی ثبات داشته و نوسان طولانی مدتی را تجربه نکرده گفت: قطعا این موضوع از ابتدای سال جاری کاملا محسوس است، چراکه ما شاهد هستیم قیمت ارز در این مدت در یک بازه مثبت و منفی ۵ درصدی، در نوشان بود؛ در واقع ما به جز روز‌های معدودی در این ۹ ماه که قیمت دلار به یکباره و بسیار کوتاه مدت تا ۵۸ هزار تومان افزایش داشت، مابقی روز‌ها نوسانی بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان را شاهد بودیم که این نشانگر سیاست‌های درست و کارآمد بانک مرکزی است.

 

حریری تاکید کرد: حتی همان کسانی که حرف از دلار ۱۰۰ هزار تومانی می‌زدند و در بهار امسال، دلار ۷۰ هزار تومان را برای تابستان و دلار ۱۰۰ تومان را برای پائیز پیش‌بینی می‌کردند نیز در تشریح شرایط کنونی معتقدند قیمت دلار چندان مهم نیست، بلکه مهم پیش بینی پذیر بودن و ثبات آن است. این در حالیست که ما به این شرایط رسیدیم و می‌توان ادعا کرد که وضعیت مطلوبی داریم.

 

باید به بانک مرکزی نمره مثبت داد

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، ثبات بازار ارز و قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کردن را نوعی آرامش خاطر برای فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و حتی مصرف‌کنندگان دانست و گفت: یکی از شروط لازم برای هر فعالیت اقتصادی، ثبات و قابل پیش بینی بودن نرخ ارز است. تقریبا از سال ۹۷ به بعد، امسال نخستین سالی است که نرخ ارز در طول ۹ ماه ابتدایی سال در یک بازه قابل پیش بینی و نسبتا با ثبات قرار دارد.

 

وی ادامه داد: این مساله چندین علت دارد که می‌توان به فروش بهتر و بیشتر نفت و همچنین ایجاد روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه اشاره کرد، اما در نهایت جایی به عنوان بانک مرکزی وجود داشته که توانسته همه این تاثیرات را تبدیل به نتیجه کند، پس باید به بانک مرکزی نمره مثبت داد.

 

تا پایان سال جهش ارزی نخواهیم داشت

 

حریری در واکنش به چشم انداز ثبات بازار ارز تا پایان سال و در پاسخ به اینکه آیا دوباره جهش ارزی خواهیم داشت یا خیر، گفت: ما اگر تا دی ماه بتوانیم همین سیاست و برنامه‌ها را ادامه دهیم بعید است بازار ارز دچار نوسان خاصی شود، اما بطور طبیعی هر چه به پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم، ممکن است نرخ ارز یک جهش داشته باشد که خیلی زود هم با یک کاهش کمتر همراه خواهد شد. البته اگر امسال چنین اتفاقی را نداشته باشیم، باید آن‌ را به فال نیک گرفت.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر