پرداخت هزینه‌های جنگ غزه توسط آمریکا به صورت کمک نظامی

پرداخت هزینه‌های جنگ غزه توسط آمریکا به صورت کمک نظامی
هزینه اسرائیل از جنگ غزه ممکن است به ۴۸ میلیارد دلار برسد.
کد خبر : ۱۵۷۶۵۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، یک شرکت سرمایه گذاری مالی در اسرائیل اعلام کرد که این رژیم اشغالی احتمالاً دو سوم کل هزینه‌های جنگ در نوار غزه را متحمل می‌شود و ایالات متحده مابقی را به صورت کمک نظامی پرداخت خواهد کرد.


هزینه اسرائیل از جنگ غزه ممکن است به ۴۸ میلیارد دلار برسد که این برآورد کمتر از برآورد‌های قبلی است. شورای اقتصاد ملی رژیم اشغالی در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرد نوشت که هزینه جنگ بر اقتصاد اشغالگر ممکن است به ۲۰۰ میلیارد شِکل (۵۴ میلیارد دلار) برسد.

اکتبر گذشته، وزارت دارایی رژیم اشغالی تخمین زد که "جنگ روزانه ۲۷۰ میلیون دلار برای اقتصاد هزینه دارد و خاطرنشان کرد که پایان جنگ "به معنای متوقف شدن خسارات نیست.


بلومبرگ در مقاله‌ای نوشت، ارقام لیدر کاپیتال مارکتس به این معنی است که دولت اشغالگر باید دوباره وام بگیرد تا راه خود را از طریق بدترین درگیری مسلحانه نیم قرن اخیر طی کند.

این آژانس به نقل از یالی روتنبرگ، حسابدار کل در وزارت دارایی رژیم اشغالی، گفت: ما با سناریوی موردی که حاکی از چند ماه درگیری است، پیش می‌رویم ضمن اینکه قادر به تامین مالی دولت هستیم.

اگرچه رژیم صهیونیستی اوراق قرضه بین‌المللی را به صورت خصوصی از طریق بانک‌های وال استریت، مانند گروه گلدمن ساکس منتشر کرد، اما برای جذب عمده نیاز‌های مالی خود به بازار محلی متکی است.

در واقع، وزارت دارایی اسرائیل از ۷ اکتبر ۱۸.۷ میلیارد شِکل اوراق قرضه محلی فروخته است، در حالی که میانگین ماهانه آن تا ماه قبل کمی بیش از ۵ میلیارد شِکل بود.

نرخ بهره داخلی در واحد‌های اشغالگر کمتر از بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته افزایش یافته است که وام گرفتن در خانه را برای رژیم اشغالگر قدس نسبتاً ارزان می‌کند.

روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل میلیارد‌ها دلار برای کمک به تامین مالی جنگ خود در غزه وام گرفته است، اما مجبور است برای تکمیل این قرارداد‌ها هزینه‌های استقراض غیرمعمول بالایی را بپردازد.

این روزنامه گزارش داد که اسرائیل در هفته‌های اخیر از طریق معاملات خصوصی برای کمک به تامین مالی جنگ خود علیه حماس میلیارد‌ها دلار وام گرفته است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر