رئیس بانک مرکزی اسرائیل:

هزینه جنگ غزه برای صهیونیست‌ها به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید

هزینه جنگ غزه برای صهیونیست‌ها به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید
رئیس بانک مرکزی اسرائیل نسبت به پیامد‌های عمده بر اقتصاد اسرائیل در هفته‌های اول جنگ هشدار داد.
کد خبر : ۱۵۷۷۵۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، امیر یارون گفت: هزینه‌های جنگ در نوار غزه به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد. این اظهارات پس از جلسه کمیته سیاست پولی این بانک بیان شد و او در سخنرانی خود نسبت به تأثیرات اقتصادی عمده چه بر فعالیت واقعی و چه بر بازار‌های مالی هشدار داد.

وی افزود: «در هفته‌های اول جنگ تأثیر منفی محسوسی بر اقتصاد اسرائیل وجود دارد». او خاطرنشان کرد: بانک مرکزی انتظارات خود را در مورد اقتصاد اسرائیل با این فرض ایجاد کرد که تأثیر جنگ تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که انتظارات با این فرض است که جنگ بیشتر در یک جبهه یعنی غزه باشد بدون اینکه بقیه جبهه‌ها باز شود.

هزینه‌های جنگ شامل هزینه‌های مستقیم مربوط به عملیات نظامی و تلاش‌های بازسازی می‌شود.

برآورد‌های رئیس بانک اسرائیل با برآورد‌های منتشر شده در اوایل ماه جاری توسط شورای اقتصاد ملی اسرائیل (دولتی) مطابقت دارد که نشان می‌دهد هزینه جنگ ممکن است به ۲۰۰ میلیارد شِکل (۵۴ میلیارد دلار) برسد.

تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۲۰ میلیارد دلار بوده است و هزینه های جنگ به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم یعنی  حدود ۵۲ میلیارد دلار می‌رسد.


هفته گذشته، مطالعه‌ای که توسط یک شرکت مشاور اسرائیلی منتشر شد، نشان داد که خسارات اسرائیل به دلیل جنگ غزه ممکن است طی سال‌های جاری و آینده به ۴۸ میلیارد دلار برسد.


در همین حال، بانک اسرائیل در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، اعلام کرد که نرخ بهره بدون تغییر در سطح ۴.۷۵ درصد باقی خواهد ماند که بالاترین نرخ بهره از سال ۲۰۰۷ است.


اداره تحقیقات بانک اسرائیل پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را در هر دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۲ درصد کاهش داد، در حالی که در برآورد‌های قبلی ۳.۵ درصد بود.

این بانک افزود که هزینه‌های دولت به دلیل جنگ ۱۶۰ میلیارد شِکِل (۴۳ میلیارد دلار) برآورد شده است؛ و انتظار می‌رود نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به ۶۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۶۶ درصد برسد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر