خبری از کاهش نرخ بهره در منطقه یورو نیست

خبری از کاهش نرخ بهره در منطقه یورو نیست
رئیس بانک مرکزی آلمان گفت: در حال حاضر اظهار نظر درباره کاهش نرخ های بهره هدف بسیار زود است.
کد خبر : ۱۵۷۸۰۹

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ یواخیم ناگل (Joachim Nagel)، رئیس بانک مرکزی آلمان و عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا گفت: در حال حاضر اظهار نظر درباره کاهش نرخ‌های بهره هدف یا گمانه‌زنی در این مورد، بسیار زود است. وی تاکید کرد: مسیر آتی نرخ‌های بهره مشخص نیست، زیرا تاثیر سیاست‌های انقباضی بر تورم هنوز به طور کامل محقق نشده است.

 

با اینکه انتظارات بازار برای کاهش نرخ در آینده نزدیک وجو دارد؛ اما با توجه به صحبت‌های مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) انتظار می‌رود در نشست سیاستی ماه دسامبر، تغییری در نرخ‌های بهره هدف این نهاد پولی صورت نگیرد؛ چرا که مقامات بانک مرکزی اروپا اشاره کردند امکان افزایش دوباره در نرخ‌های سیاستی وجود دارد و اصلا کاهش نرخ‌های بهره هدف، مطرح نیست.

 

روسای بانک‌های مرکزی اسپانیا و فرانسه نیز از ایده حفظ نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی حمایت کرده‌اند. آن‌ها بر ضرورت اتخاذ رویکرد تدریجی برای اطمینان از انتقال مناسب سیاست پولی تاکید داشتند. در حالی که تورم از اوج خود به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، سیاستگذاران پولی تاکید دارند که رسیدن به هدف ۲ درصد زمان‌بر بوده و اثرات اولیه می‌تواند به طور موقت قیمت‌های سبد مصرف کننده را افزایش دهد.

 

اثرات سیاست پولی انقباضی در حال متاثر ساختن اقتصاد پرچالش منطقه یورو است. این منطقه کاهش تولید و رشد را تجربه کرد و نظرسنجی‌های بدبینانه فضای کسب‌وکار حاکی از رکود احتمالی است. با این حال، یک خوش‌بینی وجود دارد که به دلیل عوامل مساعد مانند بازار کار مستحکم، سطوح پایین بدهی و سرمایه‌گذاری پویا، می‌توان به «فرود نرم» دست پیدا کرد.

 

رئیس بانک مرکزی آلمان خواستار هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی شد و دولت‌های عضو منطقه یورو را تشویق کرد تا کاهش هزینه‌های خود را برای همراهی با سیاست پولی، سامان داده و این روند را تا گذر از بحران ادامه دهند. ناگل همچنین بر لزوم کاهش قابل توجه ترازنامه بانک مرکزی اروپا در آینده تاکید کر که این امر به معنی پیشنهادی برای کاهش بالقوه حجم دارایی‌های بانک مرکزی اروپا است.

 

کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس‌کل بانک مرکزی اروپا نیز بازنگری احتمالی سبد اوراق بهادار دوران کرونا را مطرح کرد که در راستای تجدیدنظر در مدت زمان سررسید اوراق مذکور صورت خواهد گرفت. برنامه اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا، معروف به PEPP، قرار است تا پایان سال آتی ادامه یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر