15 آذر 1402 - 14:06
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایبنا؛

کاهش نرخ تورم و آرامش ارزی، راهبرد مهم سیاستگذار پولی/ شرط اصلی استقلال حقیقی بانک مرکزی چیست؟

کاهش نرخ تورم و آرامش ارزی، راهبرد مهم سیاستگذار پولی  شرط اصلی استقلال حقیقی بانک مرکزی چیست؟
حتی اگر بانک مرکزی نتواند از دولت مستقل شود؛ دولت نباید آن را تحت فشار اعطای تسهیلات تکلیفی دهد؛ چرا که اقتصاد به خطر می‌افتد.
کد خبر : ۱۵۸۰۶۶

حسن حیدری؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت استقلال بانک مرکزی و تاثیراتی که در روند توفیقات اقتصادی و سیاستگذاری‌های به نفع عموم مردم به‌ویژه در کاهش نرخ تورم به جا می‌گذارد، اظهار کرد: بانک مرکزی نقش بی‌بدیلی در سیاستگذاری‌های پولی و ارزی دارد؛ بنابراین اگر ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور به صورت کاملا چشمگیری تغییر کند یعنی اصلاحات ساختاری در این عرصه ایجاد شود؛ آن زمان شاهد توفیقات بانک مرکزی به‌ویژه در زمینه کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

وی در این باره افزود: با اینکه یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی ایجاد آرامش در بازار ارز و کاهش نرخ تورم است؛ اما این موضوع عملا فقط در حیطه بانک مرکزی نیست چرا که تحریم‌ها و عدم انضباط مالی و بودجه‌ای دولت برنامه‌های راهبردی بانک مرکزی را دچار خلل می‌کند؛ بنابراین دولت در کنار بانک مرکزی باید برای تحقق اهداف مورد نظر بانک مرکزی در خصوص اتخاذ و اجرای درست سیاست‌های پولی و مالی، فعالیت درخوری داشته باشد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: تا زمانی که تحریم هستیم و بودجه دولت منضبط نیست بانک مرکزی نمی‌تواند مستقل عمل کند بنابراین پیرو دولت بود، لطمات سنگینی به اهداف و طرح و برنامه‌های بانک مرکزی وارد می‌کند چرا که بانک مرکزی چاره‌ای به جز همراهی با دولت ندارد. به همین دلیل است که تاکید می‌شود بانک مرکزی باید تمام و کمال از دولت مستقل شود.

حیدری یادآور شد: حتی اگر بانک مرکزی بنا به دلایلی نتواند از دولت مستقل شود؛ دولت به هیچ وجه نباید بانک مرکزی را تحت فشار اعطای تسهیلات تکلیفی یا سایر خواسته‌های خود و به طور فزاینده‌ای قرار دهد؛ چرا که در این صورت کل اقتصاد به خطر می‌افتد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی استقلال حقیقی در بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و مردم شاهد عواید آن در اقتصاد خواهند بود که بودجه‌بندی دولت قاعده داشته باشد و تحریم‌ها هم لغو شود چرا که در این صورت نمی‌توانیم از دولت توقع بودجه‌بندی منضبط داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر