جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا

جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا تقاضای بازگشایی پرونده بازرسی تخطی‌های تعرفه‌ای ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد.
کد خبر : ۱۵۸۱۳۴

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ تعرفه‌های گمرکی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ بر روی کالا‌هایی همچون فولاد و آلومینیوم وضع شد، در همان دوران موجب شکایتی علیه ایالات متحده از سوی اتحادیه اروپا شد که اکنون مجددا تقاضای بازگشایی این پرونده به سازمان تجارت جهانی داده شده است.

 

اما به گفته منابع مطلع، اتحادیه اروپا از اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه بر کالا‌های آمریکایی به دلیل اختلاف نظر‌ات خودداری کرد و این مسئله یک نکته کلیدی در مذاکرات با واشنگتن خواهد بود.

 

بازگشایی این پرونده در سازمان تجارت جهانی، مسیر را برای اعمال تعرفه‌ها در آینده باز نگه می‌دارد. در حالی که اتحادیه اروپا همزمان به دنبال یک توافق برای جلوگیری از اعمال مجدد تعرفه بر صادرات میلیاردی خود است. با این حال بروکسل هنوز تصمیمات خود را نهایی نکرده است.

 

طبق گزارش‌های قبلی، اتحادیه اروپا از پاسخ تعرفه‌ای جلوگیری کرد و تغییری در تعرفه‌های گمرکی فولاد و آلومینیوم خود نداد، زیرا به تقویت کمپین انتخاباتی ترامپ می‌انجامید. تنش‌های تعرفه‌ای زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تعرفه‌هایی بر واردات فولاد و آلومینیوم اروپا اعمال کرد و اتحادیه اروپا نیز با تدابیر متقابل دیگری به جز پاسخ تعرفه‌ای، پاسخ داد و سپس در سال ۲۰۲۱ یک آتش‌بس موقت با دولت جدید آمریکا حاصل شد.

 

براساس توافقی اولیه برای رسیدن به قراردادی جامع، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، دو سال مهلت برای پایان دادن به اختلافات تعرفه‌ای مقرر کردند. اما عدم دستیابی به یک توافق نهایی و پایدار در مورد فولاد و آلمینیوم، می‌تواند موجب بازگشت تعرفه‌ها در سال میلادی بعد شود.

 

با پایان دوره مذاکرات، طرفین برای تمدید آتش‌بس گفت‌وگو خواهند کرد. ایالات متحده خواستار تمدید وضع موجود تا پایان ۲۰۲۵ بوده تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود؛ اما اتحادیه اروپا تقاضای جایگزینی تعرفه‌های سهمیه‌ای با سهمیه‌های سالانه را داشته که نماینده بهتری از جریان تجاری تاریخی طرفین است. به گفته منابع مطلع، دولت بایدن تاکنون این درخواست را رد کرده، اما اکثر اعضای اتحادیه از اعمال مجدد تعرفه‌ها هراس دارند، زیرا ممکن است منجر به تقویت حمایت از کمپین تبلیغاتی ترامپ شود. بدین ترتیب، امکان دارد ایالات متحده برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا، امتیازات کوچکی در این راستا اعطا کند.

 

سم لو (Sam Lowe)، شریک تجاری در شرکت مشاوره بین‌المللی Flint Global، در مصاحبه‌ای گفت: اتحادیه اروپا می‌توانست در مورد بهبود مدیریت سهمیه‌ها، موضع قدرتمندتری در مقابل آمریکا اتخاذ کند؛ اما این کار نیازمند به تعویق انداختن مذاکرات تا انتهای سال بود و واضح است که کشور‌های عضو اتحادیه علاقه‌ای ندارند تا جنگ تعرفه‌ای مجددا آغاز شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر