افت شدید تولید ناخالص داخلی ژاپن

افت شدید تولید ناخالص داخلی ژاپن
در فصل سوم امسال، اقتصاد ژاپن با رتبه چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، رکود عمیقی را تجربه کرد.
کد خبر : ۱۵۸۱۴۱

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ طبق داده‌های تجدیدنظر شده از اقتصاد ژاپن که در روز جمعه منتشر شد، در فصل سوم سال ۲۰۲۳ میلادی، اندازه اقتصاد ژاپن تقریبا ۳ درصد کوچک شد و اولین کاهش سطح فعالیت اقتصادی را در یکسال گذشته تجربه کرد. به نظر می‌رسد علت اصلی سقوط تولید ناخالص داخلی ژاپن ناشی از فشار تورمی بوده که موجب کاهش سطح مخارج مصرفی شده است، همچنین عامل دیگر، افت روند مناسب سرمایه‌گذاری شرکتی بود.

 

داده‌های منتشر شده توسط دفتر کابینه دولت ژاپن نشان می‌دهند که تولید ناخالص داخلی در چهارمین اقتصاد برتر جهان، طی ماه‌های جولای تا سپتامبر به میزان سالانه ۲.۹ درصد کاهش یافته است که این رقم شدیدتر از رکود ۲ درصدی پیش‌بینی شده توسط فعالان بازار‌ها بوده است.

 

کوتا سوزوکی (Kota Suzuki)، اقتصاددان در بانک سرمایه‌گذاری ژاپن Daiwa Securities، اشاره می‌کند: ضعف در هزینه‌های مصرف‌کننده تا افق قابل پیش‌بینی ادامه خواهد یافت، چرا که سطح حقیقی درآمد قابل تصرف روندی نزولی را طی می‌کند. لازم به ذکر است، سطح درآمد حقیقی قابل تصرف به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده برای مخارج مصرفی تلقی می‌شود.

 

سقوط غیرمنتظره تولید ناخالص داخلی ژاپن همگام با افت مخارج مصرفی خصوصی

افت شدید تولید ناخالص داخلی ژاپن

 

مخارج مصرفی خصوصی که بیش از نیمی از اقتصاد ژاپن را به خود اختصاص می‌دهند، در سه‌ماهه سوم، برخلاف پیش‌بینی پیشین مبنی بر ثبات، با افت ۰.۲ درصدی روبه‌رو شد. علت این کاهش مخارج، طولانی شدن دوره تورم و ناامیدی خریداران عنوان شده است.

 

بررسی سایر منابع آماری نشان داد که دستمزد حقیقی و دستمزد تعدیل شده با تورم، در ماه اکتبر سقوطی ۲.۳ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده و این بیستمین ماه متوالی است که چنین کاهشی رخ می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر