پس‌انداز آمریکایی‌ها رو به اتمام است

پس‌انداز آمریکایی‌ها رو به اتمام است
بانک جی‌پی‌مورگان هشدار داد که تا انتهای سال آتی، فقط بالاترین صدک مصرف‌کنندگان آمریکایی، رشد پس‌انداز را تجربه خواهند کرد.
کد خبر : ۱۵۸۱۵۲

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل راشاتودی؛ مارکو کولانوویچ (Marko Kolanovic)، استراتژیست ارشد بانک جی‌پی‌مورگان، طی یادداشتی در هفته جاری بیان کرد: اکثر شهروندان آمریکایی، پس‌انداز‌های انباشته شده در طول همه‌گیری کووید-۱۹ را خرج کرده‌اند.

 

بنا به گفته کولانوویچ، دارایی‌های نقدی نظیر سپرده‌ها و صندوق‌های بازار پول، با احتساب تورم، تقریبا برای تمامی مصرف‌کنندگان آمریکایی تا میانه‌های سال ۲۰۲۴ به زیر سطوح سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.

 

او هشدار داد: تنها بالاترین صدک درآمدی از مصرف‌کنندگان، پس‌اندازی بیش از قبل شیوع همه‌گیری را تا میانه سال ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد. وی همچنین به افزایش اخیر در تعلل پرداخت بدهی کارت‌های اعتباری، وام‌های اتومبیل و افزایش تعداد درخواست‌های حمایت از ورشکستگی اشاره کرد.

 

طبق محاسبات پیشین جی‌پی‌مورگان، سپرده پس‌انداز‌های شهروندان آمریکایی در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ به بیشترین میزان خود یعنی ۲.۱ تریلیون دلار رسیده بود. با این حال، در ماه اکتبر امسال، سطح پس‌انداز حدود ۱۴۸ میلیارد دلار کاهش یافت. استراتژیست‌های بانکی هنگام اوج‌گیری پس‌انداز اشاره کردند که اوج‌گیری پس‌اندازه‌ها می‌تواند ناشی از دو عامل باشد؛ یکی حمایت‌های مالی دوران کرونا و تخفیف‌های مالیاتی و دیگری افزایش نرخ‌های بهره ناشی از سیاست‌های پولی انقباضی برای مقابله با تورم فزآینده.

 

کولانوویچ خاطرنشان کرد که علت اصلی ثبات کنونی بازار مسکن ایالات متحده، با وجود نرخ‌های بالای استقراض، قفل شدن بدهی مصرف‌کنندگان در نرخ‌های پایین اوراق بلندمدت است. وی در ادامه هشدار داد: با این حال، آمار فروش مستغلات ایالات متحده در پایین‌ترین سطوح تاریخی بوده و تقریبا ۶.۵ تریلیون دلار بدهی املاک تجاری در جریان است.

 

طبق گزارش بانک فدرال رزرو نیویورک، بدهی کارت‌های اعتباری آمریکا در سال جاری افزایشی بوده و هشتمین فصل از صعود متوالی سالانه را تا انتهای ماه سپتامبر نشان می‌دهد. همچنین پژوهشگران در این باره اشاره کردند که با گذشت زمان، خانوار‌های بیشتری دچار مشکل مدیریت مالی خواهند شد. این درحالی است که تورم آمریکا بالا و پایدار است و نرخ‌های بهره همچنان بالا مانده، بدین ترتیب روندی مشاهده می‌شود که با عنوان «فشار مالی واقعی» از آن یاد می‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر