19 آذر 1402 - 19:01

مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه به مرحله اجرا رسیده است

مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه به مرحله اجرا رسیده است
وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است.
کد خبر : ۱۵۸۱۸۶

به گزارش ایبنا از وزارت راه و شهرسازی، «سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان افزود: اجرای توافق‌های انجام شده بین دو کشور با سرعت بالایی در حال انجام است به طوری که مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است.

تعرفه تجاری ۸۸ قلم کالا بین ایران و سوریه به صفر می‌رسد

در این دیدار همچنین «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، گفت: در این چندماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. هم اینک بخشی از توافقات نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

وی توضیح‌داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روز‌های آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و هم اینک هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه کار مشترک را آغاز می‌کنند و به‌زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها، فعال خواهد شد.

بذرپاش، تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالا‌های دو کشور را درباره ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و افزود: این توافق بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روز‌های آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

بذرپاش تصریح‌کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰ هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسوول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی، از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر