22 آذر 1402 - 11:16
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایبنا؛

قانون جدید بانک مرکزی مانع بزرگ ناترازی بانک‌ها/ استقلال به معنای اپوزیسیون شدن نیست

قانون جدید بانک مرکزی مانع بزرگ ناترازی بانک‌ها  استقلال به معنای اپوزیسیون شدن نیست
آرگون گفت: هرچقدر استقلال بانک مرکزی بیشتر و وابستگی آن به سایر ارگان‌ها کمتر باشد، می‌تواند دست درازی به منابع خود را کمتر کند.
کد خبر : ۱۵۸۲۵۷

عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: استقلال بانک مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که یک نهاد کاملا تخصصی و اثرگذار است، بنابراین ضروری است با پشتوانه استقلال و اقتدار وظایف تخصصی خود را در اقتصاد کشور دنبال کند.

 

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید با گرایش‌های سیاسی و جهت‌گیری‌های حزبی کمترین انطباق را داشته باشد، به طوری که هر جناحی حکام دار کشور شد، بدون توجه به این مسائل وظایف و اهداف خود را برای پیشرفت کشور به‌کار گیرد.

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: استقلال قانونی به بانک مرکزی کمک می‌کند تا نظارت‌های لازم و کنترل‌های کافی و راهبری مناسب را در اقتصاد کشور داشته باشد. همچنین این نهاد مهم پولی و بانکی باید بدون توجه به وعده‌ها و شعار‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی بتواند سیاست‌های پولی کشور را راهبری کند.

 

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: هرچقدر استقلال بانک مرکزی بیشتر و وابستگی آن به سایر ارگان‌ها کمتر باشد، می‌تواند دست درازی به منابع خود را کمتر کند و همچنین قواعد و مقرراتی را فراهم سازد تا کشور به رشد واقعی اقتصادی دست یابد.

 

وی اضافه کرد: منظور بنده این نیست که بانک مرکزی به مانند یک اپوزیسیون عمل کند، بلکه این سیاستگذار پولی و ارزی باید استقلال حق رای داشته باشد و نظرات تخصصی خود را بیان و در نهایت اعمال کند.

 

آرگون با اشاره به اینکه در قانون جدید بانک مرکزی شورای پول و اعتبار حذف و به جای آن هیات عالی جایگزین شده است، اظهار کرد: در هیات عالی قدرت دولت کاسته شده و به جای آن قدرت بانک مرکزی افزایش یافته است. در ترکیب هیات عالی دادستانی نیز اضافه شده و با توجه به ترکیب آن، بانک مرکزی می‌تواند با بانک‌های ناتراز مقابله کند تا ناترازی‌ها را کاهش دهد.

 

آرگون در پایان تاکید کرد: در سال‌های گذشته تعدادی موسسات مالی در کشور ایجاد شد که فاقد مجوز بانک مرکزی بودند و متاسفانه این نهاد مهم پولی قدرت و اختیار لازم را برای برخورد تاسیس موسسات غیر مجار نداشت. این در حالی است که همین موسسات غیر مجار بودند که شدیدترین ضربه‌ها را به مردم تحمیل کردند و ناچارا دولت و بانک مرکزی از منابع خودش بخشی از پول سپرده گذاران را پرداخت کرد؛ بنابراین برای جلوگیری از ناترازی بانک‌ها نیاز به یک بانک مرکزی قوی، مستقل و تخصصی ضروری به نظر می‌رسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر