27 آذر 1402 - 13:14
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛

رونق تولید با سیاست جدید بانک مرکزی/ بخش خصوصی به تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی نیازمند است

رونق تولید با سیاست جدید بانک مرکزی  بخش خصوصی به تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی نیازمند است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند مثل بخش دولتی از طریق عرضه اوراق مرابحه ارزی، تامین مالی و حمایت شود.
کد خبر : ۱۵۸۳۷۶

مسعود گلشیرازی؛ عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اظهار امیدواری به تامین مالی بخش تولید از طریق عرضه اوراق مرابحه ارزی به خبرنگار ایبنا گفت: کلیات طرح انتشار و عرضه اوراق مرابحه ارزی توسط مرکز مبادله ایران، اتفاق مثبت و امیدوارکننده‌ای است که قطعا می‌تواند با تامین مالی مطلوب، چرخ صنعت و تولید کشور را به گردش در آورد و باعث رونق تولید شود، اما آنطور که در نخستین مرحله این طرح مشخص شد، گویا تامین مالی از این طریق، فقط شامل واحد‌های تولیدی بخش دولتی می‌شود.

 

وی ادامه داد: مطمئنا با عرضه اوراق مرابحه ارزی، بخشی از سرمایه‌های سرگردان به سمت و سوی بخش مولد باز خواهد گشت و همچنین می‌تواند در بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی بسیار موثر باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که روند تولید و صادرات توسط بخش خصوصی با توجه به دارا بودن بخش عمده‌ای از سهم تجارت و اقتصاد کشور هم نیازمند چنین طرح‌هایی است. به‌طوری که تمهیداتی فراهم شود تا در کنار تامین مالی برای بخش دولتی از طریق اوراق مرابحه ارزی، بخش خصوصی هم بتواند در چارچوب همین طرح‌ها مورد حمایت قرار گیرد.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سیاست گذاران و متولیان عرضه اوراق مرابحه ارزی اگر به رشد و شکوفایی روز افزون بخش سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه‌های بزرگ دولتی می‌اندیشند، باید به این نکته توجه کنند که تامین مالی بخش خصوصی از این طریق می‌تواند بازده و تاثیر اوراق مرابحه ارزی را چند برابر کرده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان و موجود در بازار‌های سکه و طلا و ارز را به بخش مولد اقتصاد سوق دهد.

 

گلشیرازی با اشاره به تجربیات سال‌های گذشته در خصوص تامین مالی بخش خصوصی از طریق بورس افزود: ما در دهه ۹۰ نیز تجربه مشابهی داشتیم، اما به سرانجام نرسید. به‌طوری که محدودیت وعدم توانایی تعهدات مالی شبکه بانکی و بازار سرمایه باعث شد این مساله از طریق بورس صورت گیرد که این روند نیز چندان اجرایی نشد و بسیاری از طرح‌های بخش خصوصی در تامین مالی به مشکل برخورد. به همین دلیل معتقدم تامین مالی از طریق اوراق مرابحه ارزی، می‌تواند کمک بزرگی به بخش خصوصی باشد و مشکلات سال‌های اخیر را تا حد زیادی برطرف سازد. 

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر