01 اسفند 1402 - 09:25
یک اقتصاددان در گفتگو با ایبنا مطرح کرد؛

سه کارکرد اصلی مرکز مبادله ارز و طلا/ بازار ارز شفاف شد

سه کارکرد اصلی مرکز مبادله ارز و طلا  بازار ارز شفاف شد
یک اقتصاددان گفت: مرکز مبادله ارز و طلا هم بازار ارز را شفاف کرد، هم کشف قیمت را فراهم کرد و هم اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کرد.
کد خبر : ۱۵۸۳۷۹

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان، در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: وظیفه مرکز مبادله ارز و طلا شفاف سازی عرضه و تقاضا در بازار ارز است و وقتی که عرضه و تقاضا شفاف شود، کشف قیمت آن نیز رقابتی خواهد شد.


وی بیان کرد: حال سوال این است که تقاضا چگونه شفاف شده است؟ در جواب باید گفت افرادی متقاضی ارز هستند و دولت نیز به این متقاضیان وجاهت قانونی می‌دهد، یعنی دولت لیست تمام موارد متقاضیان ارز را در سرفصل‌هایی مشخص کرده است مثل ارز‌های دانشجویی،  درمان، واردات و ... و اگر مواردی باشد که در این سرفصل گنجانده نشده باشد، تخصیص ارز غیر قانونی محسوب می‌شود، یعنی نباید ریال را تبدیل به ارز نماید تا ارز را از کشور خارج کند و این شخص نمی‌تواند درخواست ارز بنماید.


این اقتصاددان افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد متقاضیان ارز در مرکز مبادله ارز و طلا ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.


بغزیان تصریح کرد: مرکز مبادله دو بخش دارد؛ یک بخش متقاضیان و بخش دوم عرضه کنندگان هستند. عرضه کنندگان موظف هستند تا کالایی را که صادر می‌کنند، تمام ارز حاصل از صادرات را در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کنند.


او خاطرنشان کرد: با جمع شدن این دو بخش در مرکز مبادله ارز و طلا، این مرکز به بازار اصلی تعیین قیمت ارز تبدیل شده و در این مرکز کشف قیمت تعادلی صورت می‌گیرد.


این اقتصاددان ابراز داشت: البته در زمان‌هایی که عرضه و تقاضای ارز به هر دلیل از حالت تعادلی خارج شود، بانک مرکزی در این زمان ورود می‌کند تا نرخ ارز را در حالت تعادلی حفظ نماید، چون زمانی که نرخ ارز در تعادل باشد، اقتصاد قابل پیش بینی خواهد شد و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کمک خواهد کرد تا تولیدکننده با کمترین ریسک مواجه شود.


بغزیان گفت: در نهایت مرکز مبادله ارز و طلا هم بازار ارز را شفاف کرد، هم کشف قیمت را عملی نمود و هم این که اقتصاد را پیش بینی پذیر کرد.


وی عنوان کرد: در مرکز مبادله ارز و طلا، وارد کننده کالا نسبت به ارز تخصیص داده شده پاسخگو خواهد بود، یعنی باید پاسخ دهد ارزی را که تحویل گرفته، آیا کالای مورد نظر را وارد کرده است یا خیر؟ به همین دلیل فساد‌هایی مانند چای دبش با وجود این مرکز روی نخواهد داد، زیرا واردکننده با ارزی که تحویل گرفته است باید همان کالا را وارد کند. همچنین وارد کننده پاسخگو خواهد بود که کالای وارد شده را با چه نرخی توزیع کرده است. در این جا است که بحث نظارت مطرح می‌شود و نظارت باید قوی باشد.


بغزیان در پایان تاکید کرد: مرکز مبادله ارز و طلا در زمان‌هایی که بازار ارز دچار نوسان شده بود توانست تا این بازار را کنترل کند، زیرا که در عمل تقاضا برای ارز زیاد نشده بود و تلاشی بود برای این که نرخ ارز را تغییر دهند تا از این طریق به بانک مرکزی فشار بیاورند که نرخ مرکز مبادله پایین است، اما در عمل این اتفاق روی نداد و نرخ ارز در بازار غیر رسمی مجددا عقب نشینی کرد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر