هشدار مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا درباره «دلارزدایی» بریکس

هشدار مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا درباره «دلارزدایی» بریکس
یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تلاش بریکس برای «دلارزدایی» باید آمریکا را نگران کند.
کد خبر : ۱۵۸۴۱۵

به گزارش ایبنا از وبگاه مارکِتس اینسایدر، توماس هیل (Thomas Hill)، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا، معتقد است آمریکا باید نگران پیوستن اعضای جدید به بریکس باشد، زیرا آن‌ها ممکن است «دلارزدایی» را تقویت کنند.

هیل در مطلبی که برای اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت، ضمن اشاره به پذیرش عضویت مصر از سوی بریکس، هشدار داد: کشور‌های شمال آفریقا ممکن است به برخی از «تهاجمی‌ترین مدافعان» دلارزدایی تبدیل شوند.

وی افزود: واضح است که متحدان سنتی آمریکا، مانند مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در حال بررسی راه‌هایی برای دلارزدایی هستند و پکن به پیشبرد این روند کمک می‌کند.

در سال جاری میلادی، بریکس، که در اصل متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، برنامه‌هایی را برای کاهش سلطه دلار بر سامانه مالی جهان مطرح کرد. این ائتلاف اقتصادی، در ماه اوت شش عضو جدید پذیرفت و فرصتی برای هماهنگی جهانی بیشتر ایجاد کرد.

هیل نوشت: بریکس با پذیرش عضویت مصر می‌تواند بر دلارزدایی الجزایر و تونس از طریق رهبری مصر در داخل رژیم‌های تجاری موجود تأثیر بگذارد.

وی افزود:بریکس از طریق مصر، امارات و عربستان سعودی، به گافتا (منطقه تجاری آزاد اعراب) و بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی دسترسی خواهد داشت. در حال حاضر، گسترش شبکه ارتباطات تجاری بریکس، بر ۹۰ کشور تأثیر گذاشته است.

هیل معتقد است: نشانه‌های تغییر آشکار شده است. در ماه اکتبر (مهر، آبان)، مصر برای پرداخت بخشی از بدهی خود، اوراق قرضه پاندا به یوان منتشر کرد و بانک روسیه اکنون پوند مصر را در میان ارز‌های مورد استفاده برای تعیین نرخ روبل قرار می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر