28 آذر 1402 - 15:59
ایبنا گزارش می‌دهد؛

نشانه‌های «تثبیت» در بازار ارز/ دلار غیررسمی به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت

نشانه‌های «تثبیت» در بازار ارز  دلار غیررسمی به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت
امروز در بازار غیررسمی ارز، دلار با ورود به کانال پائین‌تر در محدوده ۴۹ هزار تومانی قرار گرفت که نشانه تداوم ثبات در بازار است.
کد خبر : ۱۵۸۴۲۵

به گزارش خبرنگار ایبنا، در معاملات امروز بازار غیررسمی ارز، دلار که تا دیروز در کف کانال ۵۰ هزار تومانی به سر می‌برد، حمایت روانی کانال ۵۰ هزار تومانی را شکسته و وارد کانال۴۹ هزار تومانی شد. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار ارز، ورود نرخ دلار به کانال پائین‌تر سیگنال مهمی برای کاهش بیشتر نرخ دلار است و به همین دلیل در شرایط کنونی کمتر کسی حاضر به خرید دلار با نرخ ۴۹ هزار تومان است و اکثر افراد قصد فروش دلار را دارند تا متحمل زیان بیشتری نشوند.

 

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا از معاملات انجام شده در محدوده میدان فردوسی تهران، در حال حاضر پیشنهاد خرید دلار در کانال ۴۸ هزار تومانی مطرح می‌شود و بیشتر فروشندگان نیز حاضر به فروش دلار با قیمت‌هایی در محدوده ۴۹ تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان هستند که خریداری هم ندارد.

 

به گفته کارشناسان اقتصادی، ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومان حاوی نشانه‌های مهمی از تداوم ثبات بازار ارز تا پایان سال است و با توجه به روند نرخ ارز در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رود در ماه‌های آتی نیز این روند ادامه دار باشد.

 

هر چند پیش از این برخی افراد پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ را داشتند، اما در واقعیت اتفاق به گونه دیگری رقم خورد و بازار ارز به خوبی مدیریت شد.

 

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به تازگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: کسانی که حرف از دلار ۱۰۰ هزار تومانی می‌زدند و در بهار امسال، دلار ۷۰ هزار تومان را برای تابستان و دلار ۱۰۰ تومان را برای پائیز پیش‌بینی می‌کردند نیز در شرایط فعلی معتقدند ثبات بازار ارز به خوبی اتفاق افتاده و دیگر پیش‌بینی نوسانی برای بازار ارز ندارند.

 

سیاست تثبیت؛ مهر تایید ثبات بازار ارز

 

حدود ۹ ماه از اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی می‌گذرد؛ سیاستی که مزایای حائز اهمیتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته  که یکی از مهمترین آن‌ها تثبیت نرخ ارز از ابتدای سال جاری بوده است.

 

نرخ دلار در بازار غیررسمی کمترین نوسان ممکن را داشته و حتی می‌توان گفت ثبات بازار ارز در ۸ ماهه اول امسال، در یک دهه اخیر بی‌نظیر بوده است. نرخ ارز از ابتدای سال ثبات خود را به خوبی حفظ کرده و تنها در مدت بسیار کوتاهی به دلیل عملیات طوفان‌الاقصی نوساناتی را تجربه کرد.

 

اقتصاد کشور در شرایطی به سر می‌برد که اثر اخبار منفی خارجی بر بازار ارز به حداقل ممکن رسیده و نرخ‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور به تعادل می‌رسد. این مهم از طریق سیاست تثبیت اقتصادی به دست آمده است. 

 

بر همین اساس، ارائه آمار و ارقام بهبود وضعیت اقتصادی کشور اثر کاهشی بر بازار ارز داشته و نرخ دلار در بازار غیررسمی روند کاهشی را طی کرده است.

 

در سال‌های اخیر هر گونه اخبار منفی، بازار غیررسمی را متلاطم می‌کرد، اما همانگونه که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم دیگر خبری از نوسانات بالای نرخ ارز نیست و بازار ارز تحت مدیریت و کنترل سیاست‌گذار ارزی کشور است.

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در واکنش به چشم انداز ثبات بازار ارز تا پایان سال و در پاسخ به اینکه آیا دوباره جهش ارزی خواهیم داشت یا خیر، گفته است: ما اگر تا دی ماه بتوانیم همین سیاست و برنامه‌ها را ادامه دهیم بعید است بازار ارز دچار نوسان خاصی شود، اما بطور طبیعی هر چه به پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم، ممکن است نرخ ارز یک جهش داشته باشد که خیلی زود هم با یک کاهش کمتر همراه خواهد شد. البته اگر امسال چنین اتفاقی را نداشته باشیم، باید آن را به فال نیک گرفت.

 

اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی، نرخ دلار را با ثبات و اقتصاد کشور را پیش‌بینی‌پذیر کرده است. با روندی که نرخ غیررسمی دلار در معاملات امروز طی کرده، چشم‌انداز مثبتی از ثبات بازار ارز شکل گرفته است. سیاست تثبیت تپش‌های قلب بازار ارز را منظم کرده و جامعه و فعالان اقتصادی دیگر نگران نوسان نرخ ارز نیستند و با اطمینان خاطر از حفظ ثبات و آرامش بازار توسط بانک مرکزی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر