08 دی 1402 - 13:00
در گفت‌وگو با ایبنا تشریح شد؛

چهار دستاورد بزرگ فرزین

چهار دستاورد بزرگ فرزین
فرزین موفق شد در یکسال گذشته دستاورد‌های مهمی را در دوره ریاست خود در ساختمان شیشه‌ای به جا بگذارد که سیاست تثبیت مهمترین آن‌ها بود.
کد خبر : ۱۵۸۵۲۴

حجت‌اله فرزانی؛ تحلیلگر مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه دکتر فرزین، از جنبه سیاست گذاری پولی، قائل به سیاست تثبیت اقتصادی است، تاکید کرد: رئيس کل بانک مرکزی در سیاست‌هایی که در طول یکسال گذشته تدوین کرده‌اند، عملکرد موفقیت آمیزی داشتند.


فرزانی بیان داشت: دکتر فرزین موفق شد تا بار‌ها نرخ ارز را کنترل کند اما با توجه به هیجانات شدید بازار ارز، سختی‌های زیادی را هم برای اجرای سیاست‌ها از جمله سیاست تثبیت متحمل شدند.


این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی عنوان کرد: در گذشته رشد نقدینگی در کشور بسیار شدید بود و حتی به ۴۲ درصد نیز رسیده بود اما رئیس کل بانک مرکزی موفق شد با اجرا سیاست‌های و برنامه‌های مورد نظر، نرخ رشد نقدینگی را از ۴۲ درصد به ۲۶ درصد کاهش دهد. این کاهش رشد نقدینگی یک موفقیت بزرگ برای بانک مرکزی محسوب می‌شود.


وی با تاکید براینکه دکتر فرزین در زمینه سیاست کنترل نقدینگی که در راستای سیاست تثبیت اقتصادی است، عملکرد قابل قولی داشته، اظهار کرد: امیدوار هستیم تا این سیاست در سال آینده نیز تداوم داشته باشد، چراکه کنترل نقدینگی و کنترل تورم در بلندمدت اثرگذار خواهد بود.


فرزانی تصریح کرد: تداوم کنترل نقدینگی و مهار تورم به سیاست‌های دولت و هماهنگی دولت با بانک مرکزی وابسته است، به خصوص اینکه این هماهنگی‌ها به دستگاه‌های وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت نیز وابسته است تا شاهد سیاست‌های چهار گانه‌ای که برای کنترل تورم داریم باشیم.


فرزانی تصریح کرد: این سیاست‌ها با هماهنگی سیاست‌های پولی، مالی، بودجه‌ای و تجاری پیش می‌رود و با آنهاست که می‌توانیم امیدوار باشیم سیاست‌های کنترل نقدینگی و تورم نیز تداوم یابد.


این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی اظهار کرد: در حوزه نظارت بانک مرکزی باید بگویم اتفاقاتی روی داد که موجب شد زخم‌هایی در شبکه بانکی اتفاق بیافتد، بنابراین لازم بود تا اصلاح نظام بانکی شکل بگیرد. آقای فرزین استارت اصلاح نظام بانکی را زد و حتی بعضی از بانک‌ها را منحل و یا منتقل کردند و همچنین بازسازی و احیای برخی از بانک‌ها و موسسات مالی که نیازمند باز سازی بودند را پیش گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که ایشان در تلاش است راه اصلاح نظام بانکی را با جدیت ادامه دهد.


وی اضافه کرد: این اقدامات قبل از قانونی شدن افزایش اختیارات بانک مرکزی است. حالا که آقای فرزین پشتوانه قانون افزایش اختیارات بانک مرکزی را دارند و اختیارات بانک مرکزی در حوزه بهبود و اصلاح نظام بانکی بیشتر شده است، امیدوار هستیم که این سیاست بانک مرکزی با قدرت و تاثیر گذاری بیشتری موجب اصلاح شبکه بانکی شود. بانک مرکزی در سال‌های آینده در این حوزه با قدرت بیشتر، برنده‌تر و کارآمد‌تر عمل خواهد کرد، بنابراین می‌توان گفت عملکرد رئیس کل بانک مرکزی در یکسال گذشته در بهبود و اصلاح بانک‌ها نیز عملکرد مثبت و قابل قبولی بوده است.


فرزانی در پایان تاکید کرد: موضوع مهم دیگر بحث کنترل خلق نقدینگی توسط بانک‌هاست که بانک مرکزی با سیاست مقداری در سمت ترازنامه اعم از دارایی‌ها و بدهی‌ها، کنترل‌هایی را اعمال کرد که موثر واقع شد و توانست تا خلق نقدینگی بانک‌ها را التزام بخشی کند؛ بنابراین رئیس کل بانک مرکزی موفق شد تا خلق پول بانک‌ها را هم کنترل کند و عملکرد این بخش را هم مثبت ثبت کند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر