ضرر ۶۰ میلیارد دلاری بورس تل آویو

ضرر ۶۰ میلیارد دلاری بورس تل آویو
بورس تل آویو در نتیجه جنگ در غزه ۶۰ میلیارد دلار ضرر کرد.
کد خبر : ۱۵۸۵۶۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از عمون، دکتر حیدر المجالی، اقتصاددان، با اشاره به اینکه هزینه جنگ نظامی در غزه بیش از ۳۷ میلیارد دلار بوده است، گفت: تجاوزات اشغالگران به نوار غزه اثرات فاجعه باری بر اقتصاد اسرائیل داشته است.

وی افزود: اثرات اقتصادی جنگ به کاهش ارزش مثقال به پایین‌ترین سطح آن کمک کرد، که مقامات ذیصلاح را بر آن داشت تا بیش از ۴۵ میلیارد دلار برای محافظت از آن در برابر خرابی پمپاژ کنند. این در حالی است که بورس تل آویو بیش از ۱۵ درصد از ارزش بازار خود معادل ۶۰ میلیارد دلار را در جریان جنگ با غزه از دست داد.

المجالی خاطرنشان کرد: حجم صادرات اسرائیل از بخش فناوری به ۸۵ میلیارد دلار رسیده است که ۵۲ درصد از صادرات اشغالگران را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اسرائیل به تازگی اعلام کرده است که اگر جنگ سه ماه دیگر ادامه یابد، در نتیجه فشار‌های مالی شدید و کاهش درآمد‌های ناشی از فناوری و نوآوری، بخش گردشگری و خرده فروشی، بانک مرکزی ورشکست خواهد شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: ادامه شرایط کنونی منجر به ایجاد کسری در بودجه اشغالگران به حدود ۲۰ میلیارد دلار و افزایش نسبت بدهی خارجی به ۶۷ درصد تولید ناخالص داخلی به ارزش بیش از ۵۳۰ میلیارد دلار می‌شود.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: اسرائیل بورس غزه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر