17 بهمن 1402 - 10:01
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بازار ارز تا پایان سال آرام است/ پیش‌بینی کاهش تورم اسفندماه به ۳۵ درصد

بازار ارز تا پایان سال آرام است  پیش‌بینی کاهش تورم اسفندماه به ۳۵ درصد
کارشناس اقتصادی گفت: مسیری که آقای فرزین رفته است، مسیر خوبی بوده و شفافیت درحال افزایش است و شبهات کمتر می‌شود.
کد خبر : ۱۵۸۶۱۰

وحید شقاقی شهری کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه هدف بانک مرکزی برای رشد نقدینگی امسال ۲۵ درصد بود که در آخرین آمار نرخ ۲۵.۲ تحقق یافت، افزود: به نظر من باید در آینده بخش واقعی اقتصاد به کمک بانک مرکزی بیاید. صرفا با اتکا به بخش پولی و مهار انتظارات تورمی نمی‌توانیم سیاست تثبیت را ادامه دهیم، زیرا ممکن است برای سال‌های بعد تحریم‌ها تشدید شود و یا انتخابات آمریکا را در پیش داریم که خودش می‌تواند باعث حوادث دیگری شود.

 

وی ادامه داد: لذا باید بخش واقعی اقتصاد هم به کمک بانک مرکزی بیاید و از این به بعد نقش وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی بسیار مهم است، زیرا هر تحرکی در بخش واقعی اقتصاد می‌تواند به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی کمک کند. اگر سیاست‌های تولیدی ما خوب کار کند، می‌تواند نقدینگی را در اقتصاد کلان هضم کند. با فعالیت درست بخش واقعی اقتصاد، بخشی از نیاز‌های کشور را می‌توانیم در داخل تامین کنیم و کمتر شاهد اتلاف منابع ارزی خواهیم بود. در بحث خودرو‌ها هم باید با فعالیت مناسب بخش واقعی اقتصاد، بخشی از نیاز‌ها را در داخل پوشش می‌دهیم، در غیراین صورت باید برای واردات به منابع ارزی متوسل شویم که می‌تواند برای بانک مرکزی دردسر ایجاد کند.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: طبق تجربه سال‌های گذشته، هرچقدر که به ماه ژانویه و تعطیلات خارجی نزدیک‌تر می‌شویم، باید نیاز‌های ارزی بیشتر می‌شد، اما دیدیم که عملا این موضوع هم نتوانست تکانه‌هایی را دراین شرایط ایجاد کند. تقریبا شرایط اقتصاد ما به این صورت است که نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای کالا‌های اساسی مبتنی بر بخش نفت در نظر گرفته شده است و سایر صادرکنندگان غیرنفتی در این بازار ارزی کشف قیمت می‌کنند و دلارهایشان عرضه می‌شود.

 

بازار ارز تا پایان سال آرام است

 

شقاقی شهری گفت: از این به بعد کنترل قاچاق بسیار مهم است، بخشی از نیاز‌های بازار آزاد یا غیررسمی به سمت واردات رسمی می‌رود، زیرا به منابع ارزی نیاز دارد. به نظر من امسال شاهد بی ثباتی در بازار ارز تا پایان سال نخواهیم بود و روند تورم نقطه به نقطه ما هم کاهنده است. تورم نقطه به نقطه ابتدای سال در حدود ۵۰ درصد به بالا شروع شد و احتمالا تورم نقطه به نقطه اسفند ۳۵ درصد خواهد بود. بخشی از این موفقیت به خاطر سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی است و بخشی مدیون سیاست‌های فعالانه خارجی ماست، همچون در حوزه ارتباطات ما با کشور‌های منطقه و تلاش برای صادرات غیرنفتی است.

 

وی با اشاره به اینکه بحث مدیریت منابع ارزی برای حوزه مصرف بسیار مهم است، مطرح کرد: کشور در شرایط تحریم است و هرچند می‌پذیرم که به دلایل مختلف از شدت تحریم‌ها کاسته شده است، ولی ما باید برای منابع ارزی خود یک الگوی مصرف بهینه تعریف کنیم. هرکشوری برای ادامه زندگی اولویت بندی می‌کند. به نظر من بانک مرکزی باید برای این مسئله در کشور و در درون دولت، یک اجماعی ایجاد کند. از دید مردم واردات دارو‌های ضروری بسیار مهم‌تر از واردات برخی دیگر از کالا‌هاست. علاوه براین باید نیاز‌های بخش تولیدی کشورمشخص شود، مثلا ما چه نیاز‌هایی در زمینه مواد اولیه داریم تا بخش واقعی اقتصاد به کمک بخش پولی و ارزی کشور بیاید.

 

شقاقی شهری افزود: مصرف ارزی باید به دو بخش تقسیم شود که اول نیاز‌های مردم مثل دارو است و بخش دیگر این است که بانک مرکزی با وزارت خانه‌های تولیدی کشور بنشیند و ارتباط دوطرفه متعهدانه برسند. یعنی وزیر صمت باید اولویت‌های نیاز ارزی خود را مشخص کند و بتواند به بخشی از این سیاست تثبیت ارزی کمک کند. در واقع هدف باید طراحی الگوی بهینه مصارف ارزی باشد.

 

وی تصریح کرد: نیاز ارزی کشور مشخص است و می‌دانیم که چه میزان از اقلام مختلف در داخل تولید می‌شود و چه میزان باید واردات داشته باشیم. بانک مرکزی با سیاست‌های پولی و ارزی خودش کمک می‌کند، و باید بخش واقعی اقتصاد متعهدانه روی حرف خود بایستند.

 

فرزین در مسیر خوبی حرکت کرد

 

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود اظهار داشت: باید بانک مرکزی جلسات مختلفی را با بخش واقعی اقتصاد داشته باشد. مسیری که آقای فرزین رفته است، مسیر خوبی بوده و شفافیت درحال افزایش است و شبهات کمتر می‌شود. هرچقدر اقتدار بانک مرکزی بیشتر شود و تعامل زیادی با بخش‌های اقتصادی داشته باشد، می‌تواند به سیاست تثبیت اقتصاد کمک کند. برای اداره کشور در شرایط تحریمی به یک بانک مرکزی مقتدر نیاز داریم و تاکنون شفافیت و اقتدار بانک مرکزی خوب بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر