05 دی 1402 - 09:43

افزایش ۴۱ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در سیستان و بلوچستان

افزایش ۴۱ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی در سیستان و بلوچستان
رئیس ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار گفت: برای توسعه کسب‌ و‌ کار‌ می‌توان از مزیت‌های سیستان و بلوچستان استفاده کرد.
کد خبر : ۱۵۸۶۵۰

به گزارش ایبنا، مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت کار سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل از محل طرح مشاغل خانگی هدف‌گذاری شده بود، در عمل ۱۰۳ هزار کد ملی برای طرح مشاغل خانگی در سال قبل ثبت شد. این رقم در واقع ۱۰ درصد از مشاغل ایجادی در سال گذشته را شامل می‌شد.

اما امسال تعهد برای ایجاد مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ هزار شغل بوده است. مطابق سامانه رصد تا کنون ۱۳۰ هزار تعهد مشاغل خانگی انجام شده است.

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور گفت: در این دولت در حوزه مشاغل خانگی پشتیبان مجوز‌ها مدل کارفرمایی است و به افراد کارآفرین ۴ میلیارد تومان به‌ازای اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر پرداخت می‌شود.

وی درباره ساماندهی مشاغل خانگی گفت: در حوزه مشاغل خانگی اکثر متقاضیان زنان سرپرست خانوار از دهک‌های پایین جامعه هستند. عمده کسانی که مخاطب ما هستند از دهک‌های پایین جامعه هستند. در استان‌های کم برخوردار آمار‌ها بالاتر و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست هستند.

همتیان ادامه داد: مطابق آمار‌ها در سال ۱۴۰۱ هدفگذاری ۱۰۰ هزار شغل خانگی ایجادی داشتیم که به ۱۰۳ هزار شغل رسیدیم. برای امسال هدفگذاری برای ایجاد ۱۵۰ هزار شغل داشتیم، تا کنون مطابق آمار‌ها حدود ۱۴۰ هزار شغل ایجادی برای این حوزه ثبت شده است. بیشتر از ۸۵۰ هزار شغل آمارداریم، حدود یک میلیون نفر صاحب مشاغل خانگی در کشور هستند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور افزود:۵۱۲ رسته مشاغل خانگی داریم. قبل از شروع کار دولت سیزدهم حدود ۳۰۰ رشته داشتیم. اما در این دولت تعدادی رشته افزوده و شناسایی شده است. در طی این ۲ سالِ فعالیت دولت دو جلسه مهم ستاد ساماندهی مشاغل خانگی را برگزار کردیم.

* اعتبارات مشاغل خانگی در سیستان و بلوچستان ۴۱.۵ درصد افزایش یافت

رئیس ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از افزایش اعتبارات مشاغل خانگی سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به عملکرد مثبت سیستان و بلوچستان در جذب منابع مالی سال گذشته حوزه مشاغل خانگی، سهم این استان در سال‌جاری به میزان ۴۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: برای توسعه کسب‌و‌کار‌های خانگی می‌توان از مزیت‌های سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، سنگ‌های زینتی، پرورش آبزیان و صنایع دستی استفاده کرد.

همتیان افزود: این مهم به هم‌افزایی و حرکت جمعی همه ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی در استان سیستان و بلوچستان بستگی دارد تا از طریق آن، زنجیره ارزش کسب‌و‌کار‌ها شکل گرفته و محصولات تولیدی صادرات‌محور شوند.

رئیس ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از سوی بانک‌های عامل در سیستان و بلوچستان گفت: این استان در زمینه منابع مالی مشکلی ندارد و بانک‌ها باید به متقاضیانی که در نوبت هستند، تسهیلات پرداخت کنند.

همتیان اظهار کرد: سقف اعتبارات تخصیص‌یافته در حوزه مشاغل خانگی به استان‌ها در ۲ سال اول دولت سیزدهم، بسیار بیشتر از یک دهه گذشته بوده و امیدواریم سال آینده نیز منابع بیشتری از سوی بانک مرکزی به این حوزه اختصاص یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر