پیش‌بینی نیویورک تایمز درباره اقتصاد اسرائیل

پیش‌بینی نیویورک تایمز درباره اقتصاد اسرائیل
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: از زمان آغاز جنگ، بیش از ۱۹۱۰۰۰ شهرک نشین در اسرائیل برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده اند.
کد خبر : ۱۵۸۶۵۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" گزارش داد که انتظار می‌رود اقتصاد اسرائیل به دلیل تأثیر جنگ بر اشتغال ۲ درصد کوچک شود. چراکه صد‌ها هزار کارگر پس از جنگ غزه اخراج شدند یا به عنوان سرباز ذخیره فراخوانده شدند.

بر اساس گزارشی که توسط مرکز مطالعات سیاست اجتماعی تاوب، یک مرکز تحقیقاتی غیرحزبی در اسرائیل منتشر شده است، حدود ۲۰ درصد از نیروی کار اسرائیل در ماه اکتبر از بازار کار خارج شده بودند، در حالی که این رقم قبل از شروع جنگ ۳ درصد بود.

به نوشته این روزنامه، افزایش قابل توجه نرخ بیکاری نشان دهنده این واقعیت است که حدود ۹۰۰۰۰۰ نفر به دلیل بسته شدن مدارس به جنگ فراخوانده شدند یا برای مراقبت از کودکان در خانه‌های خود ماندند یا از شهر‌های نزدیک مرز‌های لبنان و غزه تخلیه شدند، یا به دلیل آسیب فیزیکی به صنایع خود قادر به کار نبودند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که از ماه اکتبر، برخی از دانش آموزان توانسته اند به مدرسه بازگردند و برخی از اسرائیلی‌های آواره توانسته اند از راه دور کار کنند.

با این حال، پیامد‌های اقتصادی چنین اختلال بزرگی می‌تواند قابل توجه باشد، به‌ویژه بدون اینکه پایانی برای جنگ در پیش باشد.


به گزارش مرکز تاوب، تا روز یکشنبه، ۱۹۱۶۶۶ نفر در اسرائیل از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده اند و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها گفته اند که تحت مرخصی اجباری و بدون حقوق قرار گرفته اند.

این مرکز با استناد به داده‌های اداره مرکزی آمار اسرائیل گفت که تا اکتبر یک پنجم کارگران شرکت‌های متوسط و بزرگ در خدمات ذخیره بودند. این شرکت‌ها بیش از نیمی از نیروی کار اسرائیلی را استخدام می‌کنند.

وال استریت ژورنال گزارشی حاوی داده‌های دیجیتالی در مورد وضعیت اقتصاد اسرائیل پس از کاهش تعداد کارگران پس از نبرد سیل الاقصی منتشر کرده بود.
در این گزارش آمده است: «حدود ۲۰ درصد از کارکنان اسرائیلی به دلیل خدمت سربازی یا نقل مکان به مکان دیگری کار نمی‌کنند و هزینه اقتصاد به دلیل غیبت کارگران اسرائیلی تا اواسط نوامبر به حدود ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است..»

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر