22 اسفند 1402 - 15:15
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت موفق بود/ مهار تورم با کنترل ترازنامه بانک‌ها

بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت موفق بود  مهار تورم با کنترل ترازنامه بانک‌ها
خوشبختانه هم اکنون با سیاست‌های بانک مرکزی تولیدکنندگان با روال نسبتا عادی می‌توانند ارز‌های مورد نیاز خود را تامین کنند.
کد خبر : ۱۵۸۶۷۷

محمدرضا حسینا؛ عضو اتاق بازرگانی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به سیاست بانک مرکزی در اصلاح ترازنامه بانک‌ها اظهار کرد: بانک مرکزی با کنترل ترازنامه بانک‌ها، کنترل نقدینگی وعدم ایجاد پول پرقدرت توانست تسهیلات بانکی را محدود کند و به جای آن بانک‌ها را به استفاده ابزار‌هایی مانند اوراق گام یا برات الکترونیک تشویق کند تا تولید کنندگان بتواند مواد اولیه خود را تامین کنند؛ چون این ابزار‌ها نقدینگی خلق نمی‌کنند.


وی با بیان اینکه امسال بانک مرکزی با کنترل ترازنامه بانک‌ها تا حدودی نرخ تورم را کنترل کرد تا از این طریق به نظام تولید کمک کند، گفت: تامین ارز توسط بانک مرکزی به خوبی انجام و در واقع شرایط ارزی کشور در وضعیت مناسبی ارزیابی می‌شود، ضمن اینکه بانک مرکزی برای تامین ارز نیاز‌های اساسی کشور برنامه‌ریزی درستی دارد.


حسینا با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر نرخ ارز در محدوده مشخصی تثبیت شده؛ تاکید کرد: کنترل نرخ ارز موجب شده فعالان اقتصادی بتوانند تا حد زیادی آینده را پیش بینی و نسبت به تولید و فروش محصولات راحت‌تر اقدام کنند؛ بنابراین بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت موفقیت‌های خوبی به دست ‌آورده و امیدواریم این ثبات در نرخ ارز حفظ شود تا تولید کنندگان و صنعتگران بتوانند همچنان قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای آینده داشته باشند.


عضو اتاق بازرگانی مشهد افزود: در گذشته کالا‌هایی که نیاز به تخصیص ارز نداشتند در فهرست تامین و تخصیص قرار گرفتند که این اقدام باعث خروج ارز از کشور شد، خوشبختانه هم اکنون با سیاست‌های بانک مرکزی تولیدکنندگان با روال نسبتا عادی می‌توانند ارز‌های مورد نیاز خود را تامین کنند که در مجموع می‌توان گفت بانک مرکزی به سال‌های گذشته عملکرد بهتری داشته است.

 

عضو اتاق بازرگانی مشهد در پایان تاکید کرد: شعار امسال بر رشد تولید تاکید داشته و امیدواریم در آینده نزدیک بانک مرکزی بتواند با تامین نیاز‌های ارزی واحد‌های تولیدی و صنعتی اقدامات بزرگی انجام دهد.

 

از موفقیت در «تثبیت» تا تحقق دیپلماسی فعال ارزی 

 

وی تاکید کرد: بیش از یک سال از روی کار آمدن رئیس کل بانک مرکزی و اجرای سیاست تثبیت می‌گذرد، در این یکسال فعالان اقتصادی با خیال راحت و آرامش اقدام به مبادله کردند، همچنین در سایه سیاست تثبیت فعالان اقتصادی توانستند کالای خود را به صورت بلند مدت به فروش برسانند.

 

حسینا با اشاره به این موضوع که بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت موفق عمل کرده است، گفت: امیدواریم این سیاست ادامه دار باشد، همچنین رئیس کل بانک مرکزی توجه ویژه‌‎ای به مفهوم دیپلماسی ارزی داشته، به طوری که به کشور‌های مختلف مانند امارات و عمان سفر کرده و امتیازاتی برای پرداخت ارز ایجاد کرده است، با کشور روسیه نیز در حال ایجاد ابزار‌های جدید برای پرداخت هستیم که می‌تواند به موضوع اعتبار اسنادی داخلی کمک کند تا از طریق ابزار‌های امنی که بانک مرکزی ایجاد می‌کند خرید‌های خارجی انجام شود.


عضو اتاق بازرگانی مشهد به سیاست موفق دیگر بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اربعین امسال زائران به جای دریافت دلار از بانک‌های عامل دینار دریافت کردند که این گامی در جهت دلار زدایی و باعث کاهش هزینه زائران شد؛ بنابراین بانک مرکزی به شعار دلار زدایی جامع عمل پوشاند.  اگر در اربعین مردم به جای دینار، دلار دریافت می‌کردند، این تقاضا به بازار ارز فشار وارد می‌کرد؛ اما خوشبختانه با عملکرد خوب بانک مرکزی فشاری به بازار ارز وارد نشد و زائران توانستند به راحتی دینار خود را دریافت کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر