رشد صادرات با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا

رشد صادرات با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا
مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: قطعاً موافقتنامه امضا شده پس از اجرا به افزایش تجارت فی‌مابین منتهی خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۸۷۱۳

به گزارش ایبنا، میرهادی سیدی با تاکید بر اینکه موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضای ایران و پنج کشور عضو رسیده است، اظهار کرد: این توافق هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، زیرا بر اساس روال قانونی باید در مجلس شورای اسلامی و پارلمان‌های اعضای اتحادیه اوراسیا تایید شود.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا در سال ۹۷، افزود: در پنج آبان ماه سال ۱۳۹۸ بعد از تصویب در پارلمان‌ها به اجرا گذاشته شد که به عنوان یک توافق آغازین برای دستیابی به تجارت آزاد محسوب می‌شود؛ زیرا آزادسازی گسترده تجارت اثرات نامشخصی را به همراه داشت و ممکن بود آسیب‌هایی را ایجاد کند.

رییس گروه مذاکره‌کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با بیان اینکه در تجارت ترجیحی حدود ۱۰ درصد اقلام میان کشور‌های مورد توافق، تحت پوشش موافقتنامه قرار می‌گرفت، گفت: در گام نخست تعرفه کاهش پیدا کرد؛ اما صفر نشد که طی چهار سال گذشته تا آبان ماه ۱۴۰۲ نیز طبق روال انجام شد و همچنان نیز ادامه دارد.

سیدی با بیان اینکه این آزادسازی محدود و آزمایشی با موافقتنامه تجارت ترجیحی منجر به تحول در تجارت ایران و اوراسیا در اقلام تحت پوشش شد، تاکید کرد: در سال نخست اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی کل صادرات ایران ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما اقلامی که امتیاز تعرفه‌ای داشتند با ۸۳ درصد افزایش صادرات مواجه شد که نشان دهنده تفاوت معنادار بین اقلام مورد توافق برای کاهش تعرفه و دیگر کالا‌ها بود و به چهار برابر رسید.

وی با بیان اینکه این روند در این چهار سال گذشته با حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات ادامه پیدا کرد، گفت: در مدت اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی مبادلات ایران و اوراسیا به کاهش تعرفه‌ها حساسیت نشان داده و موجب افزایش تجارت می‌شود؛ زیرا پیش از این توافق حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که در این مدت به هفت میلیارد دلار رسید.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه آمار‌ها عملکرد مثبتی را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در چهار سال گذشته حتی یک شکایت از تولیدکنندگان مبنی بر نارضایتی در تبادلات ایران و اوراسیا وجود نداشت که نشان می‌دهد توافق با اوراسیا آثار منفی به دنبال ندارد.

سیدی تاکید کرد: آثار موافقتنامه تجارت ترجیحی بستر خوبی را فراهم کرد تا بتوانیم این مسیر را توسعه دهیم که با توجه به آغاز دوباره مذاکرات برای تجارت آزاد مطابق برنامه‌ریزی یک سال پس از اجرای توافق ترجیحی، در ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ دور جدید نشست‌ها آغاز شد و نتایج آن روز چهار دی ماه به امضای اعضای اتحادیه و ایران رسید.

وی افزود: موافقتنامه تجارت آزاد تعرفه‌ها را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه حذف می‌کند؛ زیرا در ادبیات جهانی تجارت آزاد به معنای کاهش تعرفه برای رسیدن به صفر است و می‌تواند بر ۸۰ درصد اقلام مورد مبادله تاثیر بگذارد؛ در موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۸۷ اقلام کالایی میان اعضا با ایران صفر می‌شود و انتظار می‌رود این موضوع تجارت فی‌مابین را بیش از گذشته افزایش دهد.

رییس گروه مذاکره‌کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا اظهار داشت: در تجارت فقط یک عامل هزینه‌ای به نام تعرفه گمرکی وجود ندارد؛ بلکه عوامل جنبی برای کمک به مبادلات مانند مسیر‌های حمل و نقل، توزیع و انتقال مالی در رقم زدن افزایش سطح تجارت موثر است؛ با این وجود با کاهش تعرفه گمرکی زمینه اشتیاقی را برای توسعه مبادلات ایجاد می‌کند و به تدریج نیز مسائل لجستیک فراهم می‌شود که می‌تواند بر حجم تجارت تاثیر بگذارد.

سیدی با بیان اینکه پیش‌بینی آماری افزایش تجارت ایران با اوراسیا سخت است، تاکید کرد: در تحقق اهداف تجاری عوامل مختلفی وجود دارد، اما می‌توان به طور قطع و یقین اعلام کرد که قطعاً موافقتنامه امضا شده پس از اجرا به افزایش تجارت فی‌مابین منتهی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت تجارت مغفول مانده بسیار زیاد است، تاکید کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد امکان افزایش حجم تجارت ایران با کشور‌های عضو تا ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد و حتی اعضای اتحادیه این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار نیز اعلام کرده‌اند.

به گفته مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، اگر این آمار‌های اعلام شده را نیز در نظر نگیریم، روند تجارت و بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار افزایش مبادلات پس از عملیاتی شدن موافقتنامه چشمگیر خواهد بود.

سیدی بیان کرد: این موافقتنامه گام بزرگی برای ایران در پیشبرد سیاست افزایش تجارت با همسایگان محسوب می‌شود که در نزدیکی مرز‌های کشور، اعضای یک اتحادیه اقتصادی با کشور حضور دارند و به گسترش روابط منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌ها نیمی از صادرات جهان با اجرای موافقتنامه‌های تجاری مبادله می‌شود، تصریح کرد: به این معنا که تعرفه‌های گمرکی تجارت در کشور‌های مبدا و مقصد با اجرای توافقات دو سویه کاهش پیدا کرده یا به صفر رسیده است و کشور‌های مختلف از این روند بهره می‌برند.

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در ایران تاکنون این اتفاق رخ نداده است و چندین موافقتنامه ترجیحی موجود نیز بسیار محدود هستند، پوشش اندکی برای کالا‌ها دارد و تعرفه‌ها صفر نشدند؛ بلکه اندکی کاهش داشته‌اند؛ این در حالی است که توافقات موجود در جهان بیش از چهار هزار قلم کالا از بیش از پنج هزار محصول دارای کد را پوشش می‌دهد.

سیدی با تاکید بر اینکه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا وضعیت کنونی توافقات کشور را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: تعرفه گمرکی حدود چهار و ۷۰۰ کالا میان ایران و اعضای این اتحادیه صفر می‌شود و یکی از مزایای آن، امضای یک توافقنامه با پنج کشور است که می‌تواند سهم صادرات ایران از توافقات تجاری جهانی را افزایش دهد.

رییس گروه مذاکره‌کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور باید به بازار بزرگ و پرظرفیت اوراسیا توجه کرده و با برنامه‌ریزی مناسب از تعرفه صفر کالا‌ها بهره‌مند شوند و به این بازار راه یابند؛ زیرا بیشتر کالا‌های تولدی ایران می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه تجارت فعالیتی نیست که به‌تن‌هایی شکل بگیرد؛ بلکه باید دست به اقدام زد، افزود: بررسی بازارها، حضور در نمایشگاه‌های تجاری، مطالعه آماری، کالایی و میدانی و یافتن مشتریان و فعالان حوزه توزیع از مهم‌ترین اقداماتی است که تجار می‌توانند انجام دهند.

سیدی گفت: تجار باید توجه به شرایط و آگاهی از بسترسازی مثبتی برای تجارت با اوراسیا اقدام به صادرات محصولات به پنج کشور عضو کنند؛ زیرا شرایط برای بهره‌مند از توسعه تجارت فراهم است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر