در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

تاثیر گسترده گشایش خط اعتباری بر توسعه تجارت/ بازار ایران برای اوراسیا جذاب شد

تاثیر گسترده گشایش خط اعتباری بر توسعه تجارت  بازار ایران برای اوراسیا جذاب شد
یک فعال اقتصادی گفت: فرزین تنها رئیس کل بانک مرکزی است که بحث تثبیت اقتصادی را مطرح کرده و پشت آن محکم ایستاده است.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۰

جلیل جلالی‌فر، فعال اقتصادی در بازار روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تاثیر موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا اظهار کرد: این موضوع یک موفقیت بزرگ برای دولت سیزدهم است، چرا که اگر قرار است توسعه تجارت با کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌ها داشته باشیم تا همگرایی اقتصادی محقق شود، در این راستا دولت باید وظایفی انجام دهد، یعنی شرایط ورود تجار به بازارهای بین‌المللی را فراهم کند. این موضوع می‌تواند در قالب تنظیم موافقتنامه‌ها یا عضویت در پیمان‌های اقتصادی از جمله اوراسیا باشد، چون در اوراسیا کشور‌های بزرگی وجود دارند؛ کشور روسیه به تنهایی ۲۹۴ میلیارد دلار واردات دارد و ما می‌توانیم در این بازار حضور فعالانه‌ای داشته باشیم.


این کارشناس تجارت خارجی بیان داشت: اولین مزیت موافقتنامه اوراسیا حذف تعرفه‌های گمرکی است و وقتی تعرفه گمرکی حذف شود، در میزان ارزش افزوده‌ای که در زمان تثبیت کالا می‌خواهیم ارائه دهیم، مالیات کمتری پرداخت خواهد شد، در نتیجه قدرت رقابت افزایش می‌یابد که این موضوع در درجه اول به صادرات کمک می‌کند.


جلالی‌فر تصریح کرد: موافقتنامه اوراسیا مزیت‌های دیگری هم دارد، از جمله برای ورود کالا‌های مختلف به روسیه، این کالا‌ها دیگر نیاز به ریجستر شدن، گواهی نامه‌های استاندارد، گواهی نامه‌های غذا و دارو و ... ندارد، چرا که این گواهی نامه‌ها بسیار سخت گیرانه و زمان بر هستند.


این فعال اقتصادی در بازار روسیه اظهار کرد: توافقنامه اوراسیا درواقع چک لیست‌هایی هستند که در طی دو سال نوشته و تبادل شده است و لذا کالا‌هایی که از ایران صادر می‌شود، دیگر زمان و هزینه رجیستر کردن را صرف نمی‌کند که این موضوع بزرگترین مزیت است.


وی اضافه کرد: عکس این قضیه نیز صادق است و تجار روس هم می‌توانند به ایران کالا صادر کنند و از تخفیف‌های تعرفه‌ای برخوردار شوند، به طوری که تعرفه‌هایی که حداکثر ۳۰ درصد بوده، به ۴.۵ درصد کاهش یافته است، پس جذابیت بازار ایران هم برای پنج کشور عضو اوراسیا بیشتر شده است.


این فعال اقتصادی در بازار روسیه با اشاره به این که اولین LC شبکه بانکی ایران بعد از سال‌ها در روسیه گشایش یافته، تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در تجارت با روسیه داشته‌ایم نحوه پرداخت و تسویه مالی بود، حال با وجود بانک‌ها و همکاری بانکی و گشایش‌های LC، گردش مالی به گونه‌ای خواهد شد که به جای گردش اسکناس و یا حواله، اسناد اعتباری تبادل می‌شود. یعنی به واسطه بانک‌های دو طرف، اعتماد متقابل به وجود می‌آید و این موضوع تاثیر گسترده‌ای در تجارت خواهد داشت، به طوری که یک جهش بزرگ در تجارت با روسیه به وجود خواهد آمد.


جلالی‌فر با اشاره به مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بانکی ایران در روسیه و موفقیت‌هایی در زمینه ایجاد خط اعتباری و گشایش LC که امروز کسب شد، تاکید کرد: فرزین تنها رئیس کل بانک مرکزی بوده است که با شجاعت بحث تثبیت اقتصادی را مطرح کرد و پشت آن محکم ایستاده است و امیدوارم که روز به روز اختیارات بانک مرکزی آن قدر زیاد شود تا این بانک با قدرت بیشتری به اعمال سیاست‌های تثبیت اقتصادی بپردازد. بند اول تثبیت اقتصادی افزایش اختیارات بانک مرکزی است و باید دست این بانک در سیاست‌های پولی و مالی، تعیین نرخ ارز، تعیین نرخ بهره و ... باز باشد تا بتواند به صورت تخصصی وظایف خود را انجام دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر