در گفت‌وگو با ایبنا تشریح شد؛

از کاهش هزینه‌ها تا افزایش مبادلات بازرگانی برای ایران/ اوراسیا نقطه عطف تجارت شد

از کاهش هزینه‌ها تا افزایش مبادلات بازرگانی برای ایران  اوراسیا نقطه عطف تجارت شد
رئیس گروه مذاکره کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا گفت: با گشایش LC یکی از موانع تجارت حذف و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۴

میرهادی سیدی؛ مشاو امور بین الملل سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگارایبنا اظهار کرد: سال‌ها قبل ایران با اوراسیا موافقتنامه‌ای داشت که به مدت ۴ سال اجرایی شد، در این موافقتنامه تعرفه کالا‌ها اندکی کاهش پیدا کرده بود و صادرات آنها بیش از ۸۰ درصد رشد داشت که شروع خوبی هم برای رسیدن به هدف امروز شد.

 

وی افزود: موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا امضا شد؛ اما ممکن است، اجرایی شدن آن کمی زمان‌بر باشد که براساس توافقنامه انجام شده، تعرفه ۸۷ درصد از کالا‌ها صفر خواهد شد. 

 

رئیس گروه مذاکره‌ کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تاکید کرد: با امضای این موافقتنامه تجارت بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا افزایش خواهد یافت. این در حالی است که قبل از اجرای موافقتنامه قبلی ۲.۵ میلیارد دلار مجموع تجارت دو طرف بود که انتظار داریم امسال این میزان به حدود ۷ میلیارد دلار برسد.

 

وی با اشاره به ایجاد خط اعتباری به ارزش ۶ و نیم میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه گفت: زمانی که تاجری قصد دارد کالایی را وارد کند، کشوری را که به آن اعتبار می‌دهد و پول را مدت دار می‌گیرد به سایر کشور‌ها ترجیح می‌دهد؛ چون تاجر برای خرید کالا از این کشور دارای شرایط مساعدتری است؛ بنابراین تشویق می‌شود کالا را از کشوری خریداری کند که با آن خط اعتباری دارد.

 

مشاو امور بین الملل سازمان توسعه تجارت، ایجاد خط اعتباری با روسیه را عاملی مثبت برای رفع نیاز‌های وارداتی کشور دانست و گفت: عمده نیاز‌های وارداتی در حوزه کالا‌های اساسی غالبا مواد غذایی و محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، گندم، جو و ذرت است.

 

سیدی همچنین در رابطه با گشایش LC برای ایران پس از سال‌ها در روسیه گفت: در تجارت بین الملل پرداخت‌ها بر اساس LC صورت می‌گیرد و بدون LC مانعی برای تجارت وجود دارد؛ چون تجار باید به طرف مقابل اعتماد کنند و مجبور به استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف برای انتقال پول شوند که تمامی این موارد هزینه و ریسک آن‌ها را افزایش می‌دهد.


وی در پایان تاکید کرد: گشایش LC باعث می‌شود تجارت به شکل اصولی و با هزینه بسیار کمتری صورت بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر