مهرداد فرح آبادی مطرح کرد:

تدوین سند جامع تامین مالی، حلقه مفقوده توسعه بازارسرمایه/ بازگشایی LC در روسیه، سیگنالی برای تغییر روند شاخص‌های بورسی

تدوین سند جامع تامین مالی، حلقه مفقوده توسعه بازارسرمایه  بازگشایی LC در روسیه، سیگنالی برای تغییر روند شاخص‌های بورسی
راه‌اندازی LC شبکه بانکی ایران در روسیه بعد از سال‌ها، افزایش فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگ بورسی را به همراه دارد.
کد خبر : ۱۵۸۷۳۵

به گزارش ایبنا، مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا مهمترین متغیر‌های اثرگذار بر بازارسرمایه کشور را برشمرد و گفت: تصویب نهایی بودجه یکی از موضوعات حیاتی بازارسرمایه است و یکایک ارقام و اعداد آن در نقدینگی، گردش مالی، عملکرد و سودآوری شرکت‌های بورسی و به تبع بازارسرمایه اثر قابل توجه و مستقیم دارد؛ بنابراین تصویب سریعتر لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضروری است.

 

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا آغاز همکاری‌های بانکی ایران و اوراسیا، راه‌انداری خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی ایران و روسیه و راه‌اندازی LC شبکه بانکی کشور توسط بانک سپه را موضوعات بسیار مهمی دانست و افزود: گشایش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر و به ویژه راه‌اندازی LC شبکه بانکی ایران در روسیه بعد از سال‌ها، افزایش فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگ بورسی را به همراه دارد و سیگنال مهمی برای تغییر روند شاخص‌های بورسی است.

 

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا به اثر ثبات بازار ارز بر بازارسرمایه کشور نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی پذیری اقتصاد به میزان قابل توجهی به ثبات بازار ارز (نه صرفا دلار) وابسته است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ بازار ارز شاهد ثبات قابل قبولی بود و با افزایش تولید و فروش نفت در کنار مراودات بانکی جدید می‌توان به تداوم این ثبات امیدوار بود. بدون شک پیش‌بینی پذیری اقتصاد و ثبات نرخ ارز فرآیند تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند و مورد استقبال فعالان بازارسرمایه است.

 

او به مسیر شاخص بورس در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره کرد و گفت: تداوم روند فعلی رشد اقتصادی، ثبات بازار ارز، بهبود تعاملات بین‌المللی و تسهیل نقل و انتقال بانکی به افزایش درآمد‌های ارزی و سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی منجر می‌شود و در نهایت بازارسرمایه وضعیت مطلوب و پررونقی را تجربه می‌کند.

 

مهرداد فرح آبادی در ادامه گفتگو دلیل فراز و نشیب چندساله بازارسرمایه را ضعف در برنامه‌ریزی آینده‌نگر دانست و گفت: سیاست‌گذاری ۱۰ ساله و ۲۰ ساله تامین مالی، حلقه مفقوده توسعه بازارسرمایه است. ما طی سال‌های گذشته به تامین مالی از طریق بازارسرمایه، نگاه یک ساله داشته‌ایم. این موضوع می‌تواند در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی قرار بگیرد. بدون شک این خواسته دولت هم هست و باید همه تصمیم‌گیران و فعالان اقتصادی از این امر استقبال کنند. تنظیم برنامه و سند جامع تامین مالی ۱۰ ساله در بازارسرمایه می‌تواند، فرآیند تامین مالی بخش مولد اقتصاد را تسریع کند و با تکمیل پروژه‌های توسعه محور شرکت‌های بورسی، شاهد افزایش سودآوری باشیم.

 

او با بیان اینکه تدوین سند جامع تامین مالی در بازارسرمایه چشم‌انداز مناسبی برای سودآوری شرکت‎ها ایجاد می‌کند، افزود: امیدواریم، نمایندگان در خانه ملت به همراه مدیران سازمان بورس و با همکاری وزارت اقتصاد بتوانند ساز و کار قانونی جدیدی برای تسهیل روند تامین مالی بخش مولد اقتصاد در بازارسرمایه طراحی کنند.

 

منبع: مدار اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر