سهم ۷۷.۵ درصدی بخش دولتی از سبد خودرویی کشور در ۹ ماهه امسال

سهم ۷۷.۵ درصدی بخش دولتی از سبد خودرویی کشور در ۹ ماهه امسال
در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۷۶۶ هزار و ۴۷۰ خودرو با سهم ۷۷.۵ درصدی از سبد کل محصولات تولیدی در این مدت توسط بخش دولتی تولید شده است.
کد خبر : ۱۵۸۷۸۲

به گزارش ایبنا، بر اساس آنچه که در آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در مجموع ۷۶۶ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو در بخش دولتی (دو خودروساز بزرگ کشور) تولید شده که نشان از سهم ۷۷.۵ درصدی از مجموع کل تولید خودروی کشور دارد و نسبت به ۷۴۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو تولیدی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸ درصد بیشتر شده است.

طبیعتاً ۲۲.۵ درصد الباقی تولید خودروها، سهم بخش خصوصی است که آمار تولید ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاهی داشته و نسبت به ۱۳۲ هزار و ۲۱۸ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد افزایش تولید توسط این خودروسازان رقم زده شده است.

تولید سواری در مجموع ایران‌خودرو و سایپا طی مدت مذکور سال جاری ۶۵۷ هزار و ۸۵۴ دستگاه است که ۴۳۵۶ دستگاه کمتر از مجموع تولید آن‌ها در ۹ ماهه معادل ۶۶۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه است.

تولید سواری در بخش خودروسازان خصوصی از ۹۹ هزار و ۲۹۸ دستگاه با رشد ۸۱ درصدی به ۱۷۹ هزار و ۴۹۱ دستگاه رسیده است.

پس از آن سواری‌ها، بیشترین تیراژ تولید در دسته وانت‌هاست؛ تولید وانت در ۹ ماهه امسال در خودروسازان دولتی ۹۶ هزار و ۱۶۱ دستگاه تولیدشده که نسبت به ۷۰ هزار و ۲۱۶ قریب به ۳۷ درصد افزایش را ثبت کرده است.

تولید وانت در بخش خصوصی از ۱۸ هزار و ۵۲۰ دستگاه در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۲۴ هزار و ۶۷۸ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان از رشد ۳۳ درصدی تولید این خودرو‌ها در بخش خصوصی دارد.

در مقابل، اما تولید ون در بخش خصوصی در این مقایسه آماری افت ۶۵ درصدی تولید را تجربه کرده و از ۹۴۶ هزار دستگاه در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. اما تولید ون‌ها در بخش دولتی تنها مختص ایران‌خودرو است که با رشد ۴۰ درصدی از ۱۵۷۱ دستگاه به ۲۲۰۷ دستگاه رسیده است.

در بخشی خصوصی نیز تولید ون در این مقایسه آماری ۶۵ درصد کاهش یافته و درحالیکه در ۹ ماهه سال گذشته، ۹۴۶ دستگاه ون تولید شد، تولید این خودرو‌ها به ۳۳۵ دستگاه در مدت مشابه امسال تقلیل یافته است.

در حوزه خودرو‌های سنگین، تولید کامیونت، کامیون و کشنده در خودروساز‌های خصوصی از ۱۲ هزار و ۱۹۹ دستگاه در مدت مذکور سال ۱۴۰۱ به ۱۷ هزار و ۹۹۵ دستگاه در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسیده و رشد ۴۸ درصدی را رقم زده است.

تولید باری‌های سنگین در دولتی‌ها در ۹ ماهه امسال ۹۸۹۷ دستگاه ثبت شده که نسبت به ۱۰ هزار و ۸۹۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته افت تولید حدوداً ۹ درصدی داشته است.

تولید مینی‌بوس در دو خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماهه امسال صفر بوده است؛ این در حالیست که ایران‌خودرو سال گذشته تنها یک دستگاه مینی‌بوس تولید کرده بود. در بخش خصوصی، اما تولید این خودرو‌ها از ۷۶۵ دستگاه با افت ۲۰ درصدی به ۶۱۲ دستگاه رسیده است.

در نهایت نیز تولید اتوبوس در ۹ ماهه سال جاری در بخش خودروسازان خصوصی ۳۳۱ دستگاه (با افت ۳۲ درصدی نسبت به ۴۹۰ دستگاه تولیدی در ۹ ماهه ۱۴۰۱) ثبت شده است و در بخش خودروسازان دولتی نیز آمار تولید اتوبوس در ۹ ماهه امسال، تنها مختص گروه صنعتی ایران‌خودرو است که ۳۵۲ دستگاه تولید شده و ۳۰ درصد کمتر از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۰۶ دستگاه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر