صادرات محصولات نفتی روسیه کاهش یافت

صادرات محصولات نفتی روسیه کاهش یافت
صادرات محصولات نفتی روسیه با افت ارسال دیزل، نفتا و نفت کوره، بر مبنای هفتگی کاهش یافت.
کد خبر : ۱۵۸۷۸۵

به گزارش ایبنا، اطلاعات شرکت تحلیل داده ورتکسا که توسط بلومبرگ گردآوری شد، نشان می‌دهد که آمار هفتگی صادرات محصولات نفتی روسیه در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر، به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۶۶ هزار بشکه در روز کمتر از آمار بازبینی شده برای هفت روز منتهی به ۱۷ دسامبر بود.

با این حال، میانگین چهار هفته‌ای صادرات، با افزایش پالایش نفت در پالایشگاه‌های روسیه، به بالاترین میزان در بیش از هفت ماه گذشته رسید. صادرات محصولات نفتی از روسیه در چهار هفته منتهی به ۲۴ دسامبر، به ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۷ هزار بشکه در روز نسبت به دوره قبلی افزایش داشت.

از زمانی که مسکو انتشار اطلاعات رسمی را متوقف کرد، صادرات نفت روسیه برای برآورد تولید نفت این کشور به دقت رصد می‌شود. روسیه به نشانه همبستگی با عربستان سعودی که شریک اصلی مسکو در گروه اوپک پلاس است، متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳، صادرات نفت خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را کاهش دهد.

در نشست اخیر وزیران اوپک پلاس، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد و میزان صادرات ماه مه و ژوئن سال ۲۰۲۳، سطح مبنای این کاهش خواهد بود که شامل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی است.

صادرات دیزل و گازوئیل روسیه بر مبنای هفتگی، یک چهارم کاهش یافت و به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان در سه هفته اخیر است. هیچ محموله‌ای به آمریکای جنوبی ارسال نشد، در حالی که محموله‌هایی که به مقصد خاورمیانه می‌رفتند، به بالاترین میزان در ۱۳ هفته گذشته رسیدند.

هنوز محدودیت‌هایی برای صادرات دیزل زمستانی روسیه وجود دارد، زیرا صادرات تنها در صورتی مجاز است که سوخت از طریق خط لوله به بنادر تحویل داده شود و پالایشگاه‌ها حداقل ۵۰ درصد از تولید خود را در خانه نگه دارند.

ارسال محموله‌های نفتا با ۳۶ درصد کاهش بر مبنای هفتگی، به ۳۸۲ هزار بشکه در روز رسید که کمترین میزان در سه هفته اخیر است. حجم صادرات به آسیا کاهش یافته، اما صادرات به آفریقا و خاورمیانه افزایش یافته است. صادرات بنزین و مواد بِلندینگ، به ۲۳ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از اواسط اکتبر بود. در همین بین، ارسال محموله‌های سوخت جت بر مبنای هفتگی، رشد بیش از دو برابری داشت و به ۱۰۶ هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات نفت کوره با وجود افزایش ارسال محموله‌ها به آفریقا، ۱۷ درصد بر مبنای هفتگی کاهش یافت و به حدود ۶۹۲ هزار بشکه در روز رسید. ارسال محموله‌های خوراک پالایشگاه مانند گازوئیل خلا، ۷۳ درصد افزایش یافت و به ۲۸۱ هزار بشکه در روز رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر