تشکیل کمیته مشترک ایران و عراق در حوزه نفت و انرژی

تشکیل کمیته مشترک ایران و عراق در حوزه نفت و انرژی
وزیر نفت عراق اعلام کرد در نتیجه سفر به تهران با مقامات ایرانی درباره تشکیل کمیته مشترک برای توسعه حوزه نفت و انرژی توافق شد.
کد خبر : ۱۵۸۸۱۸

به گزارش ایبنا، به دنبال سفر هفته گذشته وزیر نفت عراق به ایران و دیدار با مسئولین دولتی و وزارت نفت ایران، وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای از توافق با تهران برای تشکیل کمیته‌های مشترک در زمینه توسعه بخش نفت و انرژی خبر داد.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: حیان عبدالغنی، معاون نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق در نشست مشترکی که بین وزارتخانه‌های نفت عراق و ایران برگزار شد، بر اهتمام بغداد برای تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در زمینه نفت و انرژی و همکاری برای توسعه و ارتقای فرصت‌ها و افق‌های همکاری دوجانبه بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر عراقی در این بیانیه گفت: در نشست تهران بر عمق روابط تاریخی بین دو کشور همسایه و نقش موثر عراق و ایران در سازمان اوپک و در بازار‌های جهانی تاکید شد، زیرا این دو کشور در راس کشور‌های تولید کننده نفت و گاز شمرده می‌شوند.

وزیر نفت عراق در این بیانیه گفت با جواد اوجی، همتای ایرانی خود درباره تشکیل کمیته‌های ویژه تقویت و توسعه فرصت‌های همکاری مشترک از جمله کمیته توسعه میادین مرزی مشترک بین دو کشور بر اساس چارچوب‌ها و منشور‌های بین المللی توافق شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: تهران و بغداد بر سر تشکیل کمیته همکاری مشترک در زمینه سرمایه‌گذاری در میادین گازی، صنایع پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر، کمیته احیا و توسعه پالایشگاه‌ها و کمیته مشترک آموزش و توسعه، علاوه بر همکاری در زمینه‌های بازاریابی نفت، حفاری، تامین خطوط لوله و مواد ذخیره، اکتشاف نفت و ... توافق کردند.

بر اساس بیانیه وزارت نفت عراق، در نشست مشترک، یادداشت همکاری مشترک در زمینه آموزش و توسعه هم توسط محمد خضیر، معاون امور استخراج نفت در وزارت نفت عراق با همتای ایرانی وی به امضا رسید.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر