رشد بازار سرمایه با جلسه بورسی‌ها درباره تجدید ارزیابی دارایی‌

رشد بازار سرمایه با جلسه بورسی‌ها درباره تجدید ارزیابی دارایی‌
در جریان معاملات امروز (شنبه) بازهم تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان موتور محرک بورس شناخته شد.
کد خبر : ۱۵۸۸۱۹

به گزارش ایبنا، بورس امروز پس از ۶ روز افت، بالاخره مثبت شد، اما نتوانست به کانال ۲.۲ میلیون واحدی بازگردد، البته سهامداران خرد در جریان معاملات روز جاری تغییر رویه دادند و پول حقیقی وارد بورس شد.

عشقی رئیس سازمان بورس هفته گذشته جلسه دیگری با مدیران عامل و هیات مدیره هلدینگ و ناشران بازار برگزار کرد، گفته می‌شود در این جلسه مدیران هلدینگ‌های بزرگی حضور داشتند.

کارشناسان معتقدند عزم جدی سازمان بورس می‌تواند بورس را به یک روند صعودی بازگرداند.

برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند، شاخص پولبک کرده است و به کانال بالاتر بازنخواهد گشت، اما برخی نیز معتقدند شاخص با محرک فزاینده بعدی توان صعود به محدوده ۲.۲ میلیونی را خواهد داشت.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

از منظر تکنیکالی شاخص کل واکنش‌های منفی را به محدوده ۲.۲ میلیون واحدی در طول هفته گذشته از خود نشان داد و بازار کمی عقب نشینی کرد؛ اما اهالی تکنیکالیست بازار همچنان بر الگوی کلاسیک ایجاد شده در بازه زمانی بلندمدت بازار تاکید دارند؛ چرا که هنوز اعتبار این الگوی کلاسیک قدیمی خدشه دار نشده است و استراتژی تکنیکالیست‌ها در این زمینه همچنان پا بر جاست.

اگر بخواهیم در بازه زمانی کوتاه‌تری به بازار نگاه کنیم شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی درست همین محدوده‌ای که در آن قرار دارد، در حوالی ابتدای آذر ماه به عنوان مقاومتی کوتاه مدت شناخته شد و حالا با شکست این مقاومت در بازه زمانی کوتاه مدت حالا شاخص با افت‌های کوچک هفته گذشته خود در حال برگشت به این محدوده است.

* بورس بازهم به نقطه ارزندگی رسیده است

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره روند بورس گفت: بورس از نظر تکنیکالی در وضعیت خوبی قرار دارد و بسیاری از سهم‌ها در کف کانال خود قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته چندان نمی‌توان به مقاومت‌ها و حمایت‌های کوتاه مدت، در بازار دل بست؛ اما دیدگاه بلندمدت‌تر بازار رشد در روز‌های آینده را نوید می‌دهد، مگر اینکه اتفاقات دور از ذهن برای بازار رخ دهد که نمونه آن را در اردیبهشت ماه سال جاری دیدیم.

وی ادامه داد: تجدید ارزیابی شرکت‌ها و هلدینگ‌ها می‌تواند روند صعودی بورس را تضمین کند و جلسه هفته گذشته سازمان بورس با این شرکت‌ها نشان می‌دهد این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه نهم دی ماه ۱۴۰۲، به میزان ۵ هزار و ۳۰۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۲۰ واحد رسید تا پس از ۶ روز رشد کرده باشد. بازدهی این شاخص مثبت ۲۴ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۴ هزار و ۳۵۷ واحدی در رقم ۷۵۹ هزار و ۶۵۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۵۸ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۱۰ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۵۹۱ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۲۷۱ واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) و ثشاهد (سرمایه گذاری شاهد) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های دی (بانک دی)، نوری (پتروشیمی نوری) و خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار ۳۰۷ میلیارد تومان بود که ۲۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۴۳۹ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۳۵۷ نماد بوده است. یعنی حدود ۵۵ درصد نماد‌ها سبز پوش بودند.

در معاملات شنبه، ۶۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸ درصدی به ۳۰۲ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۳.۴ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۳.۲ میلیون تومان بود.

همچنین امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۷.۷ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۳.۲ میلیون تومان بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر