22 دی 1402 - 15:00
ایبنا گزارش می‌دهد؛

ره‌آورد یکساله فرزین/ دیپلماسی ارزی فعال بانک مرکزی

ره‌آورد یکساله فرزین  دیپلماسی ارزی فعال بانک مرکزی
به گفته کارشناسان دیپلماسی فعال و گسترش تعاملات ارزی بانک مرکزی با کشور‌های منطقه در سال اخیر، ثبات نرخ ارز را به همراه داشته است.
کد خبر : ۱۵۸۸۹۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، حتما تلاطمات ارزی سال‌های گذشته را به خاطر دارید. تلاطماتی که با رشد‌های عجیب قیمت دلار تنها در چندماه همراه بود و به نابودی روزافزون تولید و صنعت کشور دامن می‌زد و فعالان اقتصادی را از هرگونه فعالیت مولد ناامید می‌ساخت.

 

به عنوان مثال در بازه فروردین ماه سال ۱۳۹۶ تا پایان همان سال، قیمت دلار از کانال ۳۷ هزار تومان، به کانال ۴۹ هزار تومان رسید که حاکی از افزایش بیش از ۳۲ درصدی نرخ آن طی یک سال بود و موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشت.

 

مهم‌ترین دلایل این افزایش را می‌توان بالا بودن انتظارات تورمی، رشد نقدینگی، ناترازی بانک‌ها و دیپلماسی نه چندان فعال آن روز‌های بانک مرکزی دانست که در نهایت به افزایش تورم و بی ثباتی اقتصادی و بی ارزش شدن پول ملی نیز دامن می‌زد.

 

در آن روز‌ها بازار داغ سوداگران ارز داغ بود و کانال‌های فضای مجازی در نرخ سازی‌ها یکه تازی می‌کردند و عملا بانک مرکزی قدرت مقابله هم نداشت. هرکسی به فکر احتکار دلار و طلا می‌افتاد تا شاید از قافله کاهش روزافزون ارزش پول ملی و بی ارزشی اموالش جا نماند.



ثبات نرخ ارز با دیپلماسی فعال بانک مرکزی/ افزایش حجم مبادلات تجاری با کشور‌های منطقه

این درحالی است که طی یک سال اخیر با روی کار آمدن محمدرضا فرزین در سکانداری بانک مرکزی و دیپلماسی فعال وی در شرایط تحریمی، اوضاع تا حد زیادی متفاوت شد و امید را در دل فعالان اقتصادی زنده کرد، به طوری که بسیاری از کارشناسان، یک سال اخیر را متفاوت با دوره های پیشین بانک مرکزی عنوان می‌کنند. در ادامه به بررسی دیدگاه‌های برخی کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


توسعه روابط بین‌المللی

 

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: فرزین در دوره ریاست خود در بانک مرکزی عملکرد قابل دفاعی داشته که یکی از مصداق‌های آن ایجاد دیپلماسی ارزی با سایر کشورهاست.


براساس این گزارش، آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از ارز‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق، بازگشایی ال سی با روسیه، عضویت ایران در پیمان شانگهای و بریکس و سفر فرزین به کشور‌های حاشیه خلیج فارس در راستای ارتقای مناسبات مالی را می‌توان بخشی از این دیپلماسی فعال نام برد که به کاهش انتظارات تورمی هم دامن زد.


درهمین رابطه غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی تاثیر مهمی در بهبود شرایط داشته است، گفت: ارتباط ایران با چین و پیوستن به پیمان شانگهای و بریکس و سفر رئیس جمهور به کشور‌های اطراف باعث افزایش صادرات و سرمایه گذاری بیشتر در کشور ما شده است.


محمدرضا رنجبر فلاح؛ مدیرعامل اسبق بانک تجارت معتقد است: سفر‌های محمدرضا فرزین به کشور‌هایی که طرف مبادله تجاری ما هستند، سبب شده تا مشکلات و محدودیت‌ها در فضای دوستی و همسایگی حل و فصل شود.

 

محمدرضا حسینا؛ عضو اتاق بازرگانی مشهد نیز بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی توجه ویژه‌‎ای به مفهوم دیپلماسی ارزی داشته، به طوری که به کشور‌های مختلف مانند امارات و عمان سفر و امتیازاتی برای پرداخت ارز ایجاد کرده است.

 

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند ثبات ارز فقط با اجرای سیاست‌هایی در داخل کشور امکان پذیر نیست. یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این باره می‌گوید: عوامل اثرگذار بر ارز به داخل کشور محدود نمی‌شود، به همین منظور بانک مرکزی با دیپلماسی فعال ارزی با سایر کشور‌ها مذاکراتی انجام داده و دستاوردهایی به ارمغان آورده است.


دیپلماسی تجارت خارجی باید با بانک مرکزی هماهنگ باشد

 

دیپلماسی فعال دولت و بانک مرکزی تاثیر مهمی بر افزایش حجم مبادلات تجاری نیز داشته است؛ به طوری که براساس گفته مقامات خارجی شرکای تجاری ایران، حجم تجارت ایران و کشورها با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. 

 

محمد کهندل؛ کارشناس امور اقتصادی در این باره گفته است: دیدار‌های رئیس کل بانک مرکزی با شرکای تجاری باعث شد تا حجم مبادلات ارزی به طور قابل توجهی افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: تجربه کشور در یک سال اخیر به ما می‌گوید باید دیپلماسی تجارت خارجی با بانک مرکزی هماهنگ شود و به دنبال افزایش حجم تجارت خارجی باشیم. ضمن اینکه اقتدار بانک مرکزی باید حفظ شود و بانک مرکزی شرایط را برای ایجاد پیمان‌های ارزی فراهم کند و رشد نقدینگی متناسب با حجم اقتصاد باشد.

 

در یک سال اخیر، مرکز مبادله ارز و طلا که در راستای سیاست‌های تثبیت کار خود را آغاز کرد، تاثیر مهمی بر ثبات بازار ارز داشت و از طرفی دیپلماسی فعال بانک مرکزی در دوره جدید نیز به این ثبات تداوم بخشید.

 

گسترش روابط ارزی ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس 

 

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان با بیان اینکه سیاست تثبیت یک بسته سیاستی برای تثبیت اقتصادی است، اظهار کرد: این سیاست فقط بانک مرکزی را شامل نمی‌شود و شامل سیاست‌های خارجی، منطقه ای، کنترل قاچاق و موارد دیگر است.


وی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی ما هم فعال شد، چراکه از ابتدای امسال بحث تنش زدایی با عربستان را داشتیم، پیمان شانگهای، عضویت ایران در بریکس و تلاش برای آزادسازی منابع ارزی ما در کره جنوبی و عراق بود.


شقاقی شهری در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی تلاش کرد روابط ارزی خود را با کشور‌های همسایه همچون امارات، عمان و عراق سامان دهد و از این طریق بخشی از موانع پولی و بانکی بین ایران و شرکای منطقه‌ای کاهش پیدا کرد.

نویسنده: مهران شفاعتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر