15 دی 1402 - 12:06
کارشناس بازار‌های مالی مطرح کرد:

پیش بینی کاهش دلار با توجه به عوامل واقعی موثر بر بازار ارز/ مردم اسیر هیجانات کاذب نشوند

پیش بینی کاهش دلار با توجه به عوامل واقعی موثر بر بازار ارز  مردم اسیر هیجانات کاذب نشوند
در گزارش‌های تراز تجاری، صادرات نفتی و غیرنفتی و تعاملات بین المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که بر نرخ دلار موثر است.
کد خبر : ۱۵۹۰۲۸

به گزارش ایبنا، حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازار‌های مالی با بیان اینکه ما همیشه بازار‌ها را از منظر علمی تحلیل می‌کنیم، ادامه داد: نباید به فضا‌های زودگذر و هیجانی توجه کرد. قائدتا ما در بازار‌ها ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های غیر سیستماتیک داریم.

در صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت خوبی داریم

وی افزود: ریسک‌های سیستماتیک در بازار ارز، بحث‌های اقتصادی ما است که خوشبختانه در گزارش‌های تراز تجاری، صادرات غیرنفتی و تعاملات بین المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که این‌ها ریسک‌ها به صورت واقعی در ذات ارزش گذاری پول ملی ما و نرخ برابری ارز‌ها اثرگذار هستند.

شباهت هیجانات در جنگ غزه و حادثه کرمان

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما یک سری ریسک‌های غیر سیستماتیک داریم که خارج از آن بازار اثرگذارند و در اثر موضوعات مختلف بازار‌ها را به تلاطم و هیجان می‌اندازند که دقیقا همین ماجرای افزایش نرخ ارز با وقوع حادثه کرمان را در زمان شروع جنگ غزه هم داشتیم و شاهد بودیم که به صورت روانی و به خاطر هیجان در رفتار فعالین بازار و بعضی رسانه‌های مسئله دار، بازار را به‌صورت مقطعی متشنج کردند.

وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است، به هیجانات توجه نکنید!

جیهانی اشاره کرد: در آن زمان شاهد بودیم که در ابتدای کار نرخ دلار افزایش یافت و بسیاری از دلالان شروع به فروختن ارز مردم کردند و هیجان دادند که نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه به اینکه در ذات بازار ارز ما به لحاظ اقتصادی و مولفه‌های اثرگذار اصلی مثل عرضه و تقاضا، ذخایر ارزی بانک مرکزی و تسلط بسیار خوبی که در چندماه اخیر بازارساز روی بازار داشته است، فکر نمی‌کنم که این هیجان کوتاه مدت ادامه دار باشد و قطعا هفته آینده بازار دوباره به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است کمتر از قیمت روز‌های گذشته هم برسد و فقط این مردم عادی هستند که گرفتار هیجان‌های کاذب رسانه‌های مسئله دار، کانال‌های تلگرامی و دلالان کف بازار می‌شوند و از آن‌ها توسط این گروه‌ها نوسان گیری می‌شود. به نظر من بازار بر میگردد و هیجانات فروکش خواهد کرد.

بعضی رسانه‌ها در بازار‌های سفته بازانه هیجان ایجاد می‌کنند

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: نهاد‌های امنیتی باید بیشتر بر رسانه‌هایی که در بازار ارز و بازار‌های سفته بازانه هیجان و فضای نوسان گیری ایجاد می‌کنند، کنترل داشته باشند، زیرا تکلیف و مسئولیت رسانه در راستای شفاف سازی، اطلاع رسانی و روشنگری مردم است، نه اینکه تله گذاری‌هایی توسط بعضی از افرادی که این رسانه‌ها را اجیر کرده اند صورت گیرد تا از مردم نوسان گیری کنند و پول‌های کلانی به جیب دلالان برود.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر