صادرات نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت

صادرات نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت
بر اساس اسناد مشاهده شده توسط رویترز، صادرات نفت ونزوئلا در پی تعلیق موقتی تحریم‌های آمریکا، ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
کد خبر : ۱۵۹۰۲۹

به گزارش ایبنا، این افزایش صادرات، تاثیر کاهش تحریم‌ها بر صادرات نفت این کشور را نشان می‌دهد و به دلیل نیاز به سیاست‌ها و سرمایه باثبات برای بازسازی تولید نفت خام ونزوئلا که با سرعت کمتری نسبت به صادرات در سال گذشته افزایش یافت، رشد بیشتر صادرات ممکن است امسال محدود بماند.

واشنگتن در اواخر سال ۲۰۲۲ موافقت کرد سواپ نفت در برابر بدهی میان شرکت‌های نفتی خارجی و ونزوئلا به منظور تسویه بدهی و سود سهام معلق انجام شود. سپس در اکتبر، با هدف تشویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد ونزوئلا در سال ۲۰۲۴، مجوز شش ماهه‌ای صادر کرد تا صادرات نفت خام و گاز این کشور آمریکای جنوبی به بازار‌های منتخب خود را تسهیل کند.

تسهیل تحریم‌ها، به شرکت نفتی دولتی PDVSA اجازه داد در سال ۲۰۲۳، صادرات نفت و سوخت خود را افزایش دهد. شرکت‌های بازرگانی جهانی که اجازه نداشتند با این شرکت تجارت کنند، نخستین خریداران این محموله‌ها بودند و واردات محصولات را برای تامین تقاضای داخلی برای سوخت، فراهم کردند.

با تسهیل تحریم‌ها، بازار آمریکا پس از گذشت چهار سال، به روی نفت ونزوئلا گشوده شد و امکان ازسرگیری صادرات نفت ونزوئلا به هند که قبل از اعمال تحریم‌های واشنگتن، در میان سه خریدار بزرگ نفت این کشور آمریکای جنوبی بود، میسر شد.

بر اساس داده‌های نظارت بر کشتی‌های شرکت LSEG و اسناد شرکت PDVSA، چین که هرگز واردات نفت خام ونزوئلا را به دلیل تحریم‌های آمریکا تعلیق نکرد، در سال گذشته، همچنان بزرگترین مقصد نفت ونزوئلا باقی ماند و حدود ۶۵ درصد از صادرات این کشور را که به طور میانگین، ۶۹۵ هزار و ۱۹۲ بشکه در روز بود، دریافت کرد.

آمریکا ۱۹ درصد از محموله‌های نفت ونزوئلا معادل حدود ۱۳۵ هزار بشکه در روز را دریافت کرد، در حالی که کشور‌های اروپایی چهار درصد و کوبا هشت درصد سهم از واردات نفت ونزوئلا داشتند. طبق این داده‌ها، کشور‌هایی از جمله برزیل، کلمبیا و پاناما نیز سال گذشته محموله‌های نفت ونزوئلا را دریافت کردند.

صادرات بالاتر تحت تاثیر پایداری تولید نفت در طول سال و افزایش ارسال محموله‌ها در دسامبر، تقویت شد. در مجموع ۴۶ محموله از بنادر ونزوئلا حامل ۷۹۸ هزار بشکه در روز نفت خام و سوخت و ۳۷۶ هزار تن فرآورده‌های جانبی نفت و مواد پتروشیمی در دسامبر ارسال شدند

بنا بر آمار گزارش شده به اوپک، تولید نفت خام ونزوئلا تا نوامبر، به طور متوسط ۷۹۴ هزار بشکه در روز بود که نسبت به ۷۱۶ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ و ۶۳۶ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

ونزوئلا رساندن سطح تولید نفت به یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های آینده را هدف گذاری کرده است. اما تحلیلگران می‌گویند این هدف تنها در صورتی امکان پذیر است که مجوز شش ماهه آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها که در آوریل منقضی می‌شود، تمدید شود. شرکت PDVSA پیش از این هدف تولید ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز را برای سال ۲۰۲۳ تعیین کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، ونزوئلا در سال میلادی گذشته، ۵۹ هزار و ۵۹۵ بشکه در روز میعانات و سوخت عمدتا از ایران و آمریکا وارد کرد که تحت سواپ نفت میان شرکت PDVSA و شرکای تجاری بود و در مقایسه با ۷۸ هزار و ۱۷۹ بشکه در روز در سال ۲۰۲۲، کاهش داشت، زیرا پالایشگاه‌های شرکت PDVSA توانستند واحد‌های کلیدی را برای تولید سوخت راه اندازی کنند و نیاز به واردات را در سال گذشته کاهش دادند.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر