19 دی 1402 - 08:14
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایبنا؛

ثبات نرخ ارز در سال آینده ادامه دارد/ ایجاد تلاطم در بازار با هدف سودجویی

ثبات نرخ ارز در سال آینده ادامه دارد  ایجاد تلاطم در بازار با هدف سودجویی
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: نرخ ارز تا پایان سال افزایش خاصی را تجربه نمی‌کند و انتظار می‌رود سال آینده هم این وضعیت ادامه یابد.
کد خبر : ۱۵۹۰۵۷

مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و گو با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت مدیریت بازار ارز و آنچه بانک مرکزی در این خصوص انجام می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه تقریبا تقاضای مورد نیاز کشور با نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی تامین می‌شود شاهد کاهش تنش و چالش در بازار ارز هستیم؛ بنابراین در صورتی که بانک مرکزی تا پایان امسال این روند را ادامه دهد نرخ ارز کنترل شده باقی می‌ماند.


وی در ادامه تاکید کرد: نه تنها نرخ ارز تا پایان امسال افزایش قیمت خاصی را تجربه نمی‌کند بلکه انتظار می‌رود سال آینده نیز شاهد تداوم این وضعیت باشیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز تابعی از نرخ تورم است دولت باید در کنترل تورم به بانک مرکزی کمک کند، به بیان دیگر دولت باید تمامی راه‌ها و مسائلی که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود را حذف کند تا بانک مرکزی همچنان نرخ ارز را ثابت نگه دارد.


عزتی تاکید کرد: دولت باید محدودیت‌های صادراتی را بردارد و زمینه‌های لازم برای افزایش صادرات را ایجاد کند؛ چون زمانی که ظرفیت ارزی دولت به وسیله تجارت و صادرات افزایش پیدا کند قطعا مدیریت نرخ ارز و کنترل آن برای ایجاد ثبات هر چه بیشتر در این حوزه ثمرات قابل توجهی خواهد داشت.


وی یادآورشد: حمایت از بخش خصوصی، تسهیل قوانین صادراتی وحمایت از تولید کنندگانی که رقابت را دوست دارند و کالای با کیفیت برای صادرات تولید می‌کنند از مهمترین موضوعاتی است که منجر به افزایش ارزآوری برای کشور و تداوم تثبیت نرخ ارز در سال‌های آتی خواهد شد.

 

نوسانات کوتاه‌مدت نگران‌کننده نیست

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با اشاره به عملیات تروریستی کرمان بیان کرد: با افزایش انتظارات ممکن است تقاضا برای ارز نیز بیشتر شود؛ اما ایجاد تلاطم در بازار ارز به بهانه عملیات تروریستی کرمان یا هر اتفاق سیاسی دیگری برای به دست آوردن منفعت، اقدامی غیرانسانی است.

 

عزتی اظهار داشت: با اقدامات و سیاست تثبیت بانک مرکزی طی یکسال گذشته ثبات بر بازار ارز حاکم شده؛ بنابراین افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر نمی‌تواند نگرانی ایجاد کند؛ اما نباید فراموش کنیم که فقط متغیر‌های داخلی روی ارز اثر نمی‌گذارند بلکه متغیر‌های خارجی و انتظارات نیز در نوسان بازار تاثیرگذارند.

 

وی تصریح کرد: از بُعد داخلی بانک مرکزی اقدامات مختلفی مانند کنترل نرخ رشد نقدینگی، اجرای سیاست تثبیت و .... انجام داده؛ اما به هر حال نباید از تاثیر متغیرهای خارجی و انتظارات بر بازار ارز نیز غافل شویم.

 

 

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر