16 دی 1402 - 13:04
ایبنا گزارش می‌دهد؛

بازگشت دلار تلگرامی به کانال ۵۰ / دلالان فروشنده شدند

بازگشت دلار تلگرامی به کانال ۵۰   دلالان فروشنده شدند
نرخ دلار تلگرامی که پایان هفته گذشته به بالای ۵۱ هزار تومان رسیده بود، روند کاهشی خود را آغاز کرده و به کانال ۵۰ رسیده است.
کد خبر : ۱۵۹۰۶۳

به گزارش خبرنگار ایبنا، نوسانات جدید ارزی کمتر از ۳ روز کاری طول کشید. نوساناتی که باز هم به دلیل سودجویی و جوسازی دلالان در بازار ارز رقم خورد و همانند تجربه قبلی طوفان‌الاقصی موقتی بود. شاید اگر ۳-۴ سال قبل بود رخداد‌های سیاسی و غیراقتصادی تاثیر شدیدی بر نرخ دلار در بازار آزاد می‌گذاشت و جهش‌های ارزی بسیاری را تجربه می‌کردیم، اما خوشبختانه در یکسال گذشته با اجرای سیاست تثبیت از سوی بانک مرکزی قیمت‌ها در محدوده معینی نوسان داشته و بازار ارز آرامش نسبی را در ۹ ماه اخیر تجربه کرده است.

 

حادثه تلخ کرمان در روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ که قطعا قلب همه ایرانیان و هر «انسان» شریفی روی این کره خاکی را به درد آورد، بهانه‌ای شد برای سودجویانی که همواره به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند. این افراد و رسانه‌ها که منفعت شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند این بار هم سعی کردند تا با جوسازی‌ها نرخ ارز را بالا ببرند.

 

در واقع عده‌ای با فضاسازی‌های کاذب تلاش کردند در پایان هفته که معمولا تقاضا‌ها کمتر است و حتی در روز تعطیل ثبات ۹ ماهه بازار ارز را برهم بزنند و از مردم نوسان گیری کنند.

 

اما خوشبختانه با پایه محکمی که بازار ارز در ۸-۹ ماهه اخیر بعد از اجرای سیاست تثبیت پیدا کرده است، این نوسان دو روزه خیلی زود جمع شد و نرخ دلار که روز‌های پایانی هفته گذشته در کانال‌های تلگرامی وارد کانال ۵۱ هزار تومان شده بود، دوباره به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت.

 

حتی براساس پیش بینی فعالان اقتصادی بازگشت به کانال ۴۹ هزار تومان هم دور از انتظار نیست، چرا که قبل از روز چهارشنبه و اتفاق غم‌بار کرمان هم دلار سطح حمایت روانی ۵۰ هزار تومانی را از دست داده و وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شده بود.

 

برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی جوسازی‌ها برای افزایش نرخ دلار را موقتی می‌دانند و معتقدند این تجربه را در نیمه مهرماه ۱۴۰۲ –عملیات طوفان‌الاقصی- تجربه کردیم که خوشبختانه به درستی و هوشمندانه توسط بانک مرکزی کنترل شد. آن‌ها همچنین به دسترسی خوب به منابع و ذخایر بالای ارزی کشور اشاره می‌کنند و می‌گویند دلیل اقتصادی برای نوسانات اخیر وجود ندارد بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

 

در این باره، یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است: در زمان جنگ غزه دلار به صورت مقطعی و کوتاه مدت بالا رفت؛ اما به علت ثبات در متغیر‌های اقتصادی دلار به دامنه قبلی خود بازگشت؛ بنابراین مردم و فعالان اقتصادی دیگر فریب رسانه‌های معاند را نمی‌خورند و می‌دانند افزایش قیمت دلار مقطعی خواهد بود.

 

مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم اظهار کرد: تجربه نشان داده که عده‌ای منتظر یک فرصت برای بهره بردن از آشفتگی بازار هستند و به سرعت در زمینه چنین اتفاقاتی مانند حادثه تروریستی کرمان، در جامعه وحشت ایجاد می‌کنند و با افزایش نسبی قیمت‌ها بازار را به سمت دلخواه خود سوق می‌دهند. وی با اشاره به دوره نسبتا آرام بازار ارز در ۱۰ ماه اخیر، تصریح کرد: در این مدت اتفاقات بزرگ بین‌المللی مانند جنگ اوکراین و حوادث غزه از سوی بانک مرکزی مدیریت شد تا نوسانات ارزی آرام بگیرد، اما تولید وحشت کردن با یک اقدام تروریستی و بهره‌برداری از آن توسط برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داخل کشور بی‌اخلاقی است.

 

علی جدی؛ نماینده مردم در مجلس نیز با اشاره به شروع بازگشت قیمت دلار به روال قبل گفت: افزایش قیمت ارز که بعد از حادثه تروریستی کرمان اتفاق افتاد، جنبه روانی داشت و موقتی خواهد بود چرا که مشکلی در عرضه و تقاضای دلار در بازار ایجاد نشده است. وی افزود: طبق گزارش هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس، وضعیت منابع ارزی کشور خوب است و در حال حاضر ارز‌های نفتی‌مان را از کشور‌های مختلف وصول می‌کنیم و در سایر حوزه‌ها نیز توانسته‌ایم با صادرات کالا‌ها، منابع ارزی بیشتری برای کشور به دست بیاوریم.

 

مشاهده میدانی خبرنگار ایبنا از بازار غیررسمی ارز در محدوده سبزه میدان تهران نشان می‌دهد معامله‌گران و دلالان تمایلی برای خرید ندارند و انتظارات آن‌ها از روند قیمت دلار برخلاف روز پنجشنبه، کاهشی شده است. تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۱۳:۰۰) نرخ دلار دوباره به کانال قبلی خود بازگشت و به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است.

 

بازگشت دلار تلگرامی به کانال ۵۰ / دلالان فروشنده شدند

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر