14 بهمن 1402 - 11:45
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

فرزین تحول بزرگی در سیستم بانکی ایجاد کرد/ هدف‌زنی بانک مرکزی در کاهش رشد نقدینگی

فرزین تحول بزرگی در سیستم بانکی ایجاد کرد  هدف‌زنی بانک مرکزی در کاهش رشد نقدینگی
اگر سیاستهای بانک مرکزی به گونه‌ای باشد تا کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه داشته باشد، ما شاهد کاهش نرخ ارز و مهار تورم نیز خواهیم بود.
کد خبر : ۱۵۹۱۲۹

عبدالکریم امین زاده؛ فعال اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تصمیم درست دولت مبنی بر انتخاب محمدرضا فرزین در جایگاه ریاست کل بانک مرکزی، اظهار کرد: فرزین تحول بزرگی در سیستم بانکی ایجاد کرده است.


این فعال اقتصادی با تاکید براینکه در ۹ ماهه ابتدایی امسال آقای فرزین موفق شد تا بازار ارز را به ثبات برساند، تصریح کرد: سیاست‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی مدتی پیش اعلام کرده است، به عنوان سیاست پایدار دنبال می‌‌شود.


این فعال اقتصادی اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که می‌تواند به ثبات بازار ارز کمک می‌کند، عضویت دائم ایران در بریکس است و بانک مرکزی به راحتی می‌تواند با استفاده از ابزار‌های که بریکس در اختیارش قرار می‌دهد، دلارزدایی را با قدرت پیگیری کند.


امین زاده با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اساسی در کنترل بازار ارز، مدیریت نقدینگی است، گفت: اگر سیاست‌های بانک مرکزی به گونه‌ای باشد تا کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه داشته باشد، شاهد کاهش نرخ ارز و مهار تورم نیز خواهیم بود.این در حالی است که خوشبختانه  در تازه‌ترین آمارها، بانک مرکزی به هدفگذاری خود در کاهش نقدینگی (۲۵ درصد) رسید و این نرخ از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت.

 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات مثبت فرزین در یکسال اخیر تلاش برای اصلاح ناترازی بانک‌هاست که بسیار موثر بوده است. علاوه براین، درخواست ما این است که اقداماتی اندیشیده شود تا دریافت وام برای قشر ضعیف جامعه نیز تسهیل شود. 


امین زاده در پایان تاکید کرد: یکی از مسائل مهم کشور تخصیص ارز به بخش کشاورزی است چرا که باعث رونق این بخش خواهد شد و در نهایت به توسعه و رشد اقتصاد نیز منجر می‌شود، بنابراین باید تمهیداتی داشت تا تخصیص ارز برای بخش کشاورزی تسهیل شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر