22 دی 1402 - 16:45
ایبنا گزارش می‌دهد؛

پیشنهاد ایجاد یک برنامه صنعتی در روابط با روسیه/ نتایج مهم راه‌اندازی خط اعتباری و LC برای ایران چیست؟

پیشنهاد ایجاد یک برنامه صنعتی در روابط با روسیه  نتایج مهم راه‌اندازی خط اعتباری و LC برای ایران چیست؟
در روابط با روسیه باید با یک برنامه توسعه صنعتی کالا‌های متنوع‌تری صادر کنیم که در این شرایط، خط اعتباری و LC به سود ما خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۹۱۴۲

به گزارش خبرنگار ایبنا، یکی از مهمترین اقدامات محمدرضا فرزین در طول یکسالی که از سکانداری او در بانک مرکزی می‌گذرد، توجه ویژه به دیپلماسی پولی و ارزی و گره گشایی از مبادلات مالی بین‌المللی ایران بوده است. در دهه‌های اخیر که اقتصاد ایران تحت فشار شدید تحریم‌های ظالمانه بوده، عدم امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت رسمی و دریافت خدمات مالی و بانکی بین‌المللی، ضربه سنگینی به اقتصاد کشورمان وارد کرده است.

 

بر همین اساس، رئیس کل بانک مرکزی برای به بی‌اثر کردن تحریم‌ها و به حداقل رساندن لطمات آن رایزنی با کشور‌های مختلف را آغاز و در طول یکسال اخیر به کشور‌های مختلفی از جمله روسیه سفر کرد.

 

به دنبال این رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی و مذاکرات فنی با روسیه در طول یکسال گذشته، اولین ال سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه توسط بانک سپه گشایش شد. این اقدام بانک مرکزی گام بزرگی بود که پس از تحریم‌های ترامپ تحت عنوان «سیاست فشار حداکثری» بی‌سابقه بوده و دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

 

البته با توجه به عضویت ایران در چندین پیمان و سازمان بین‌المللی و گسترش روابط با کشور‌های مختلف، به نظر می‌رسد این اقدام نقطه آغازی برای ورود رسمی ایران به مبادلات مالی جهانی است.

 

راه‌اندازی ال سی ۱۷ میلیون یورویی با روسیه

 

ارزش LC گشایش شده میان ایران و روسیه برای شروع ۱۷ میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار جهت واردات استفاده می‌شود. این گشایش اعتبار، امکان خرید آسان و اعتباری توسط تجار ایرانی از کشور روسیه را فراهم کرده است و به تسهیلا واردات به کشور کمک می‌کند.

 

خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی میان ایران و روسیه

 

سفر اخیر فرزین به روسیه دستاورد دیگری نیز به همراه داشت، در جلساتی که برگزار شد، بحث و تبادل نظر درباره گشایش خط اعتباری ۶.۵ میلیارد روبلی میان ایران و روسیه انجام شد و قرار است این خط اعتباری از طریق ازبر بانک روسیه و بانک ملی ایران، جهت تامین مالی واردات کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشورمان گشایش شود.

 

این اقدام پس از امضای قرارداد تجارت آزاد با اواسیا، مهمترین گام جهت توسعه همکاری ایران و روسیه است.

 

دلارزدایی و کاهش هزینه مبادله در تجارت با روسیه

 

محسن کریمی؛ معاون بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در گذشته بازرگانان در تجارت مجبور به استفاده از کانال‌های غیررسمی مثل حواله، صرافی‌ها و دلالان بودند که هزینه و ریسک بسیار بالای داشت، گفت: گاهی اصل سرمایه آن‌ها از بین می‌رفت و یا اینکه زمان انتقال ارز تا ۶ ماه طول می‌کشید. اما با قرارداد دوجانبه‌ای که در سفر رئیس کل به روسیه امضا شد، مبادله بین دو کشور با ارز‌های ملی و محلی انجام می‌شود و خط اعتباری ۱۷ میلیون یورویی نیز برای استفاده تجار راه‌اندازی می‌شود.

 

وی در توضیح بیشتر تشریح کرده است که در این اتفاق مهم خط معاوضه نقدینگی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه نهایی شده و در واقع تنها یک خط اعتباری نیست بلکه یک خط سوآپ و مبادله ارزی ایجاد شده است.

 

کریمی اظهار کرده است که با این امکان، حجم تجارت ایران و روسیه که اکنون حدود ۱.۵ میلیارد دلار است در سال آینده به ۲ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

 

آزاد شدن خط اعتباری و LC به سود ایران است

 

در همین باره، مجید شاکری؛ تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به ایجاد خط اعتباری و گشایش LC  برای ایران در روسیه اظهار کرد: در روابط با روسیه باید یک برنامه توسعه صنعتی فراهم کنیم تا کالا‌های متنوع‌تر (البته غیر حوزه انرژی) را به روسیه صادر کنیم تا کسری مزمن تجاری را تعدیل کنیم، در این شرایط آزاد شدن خط اعتباری و LC به سود ما خواهد بود.

 

شاکری تاکید کرد: بنابراین در کوتاه مدت این خط اعتباری و باز کردن LC و کار‌هایی شبیه به این موضوعات مفید است و توصیه می‌شود؛ البته باید به این موضوع توجه داشت که در زمان خودش باید خط اعتباری و LC را پرداخت کنیم؛ بنابراین در کوتاه مدت این موضوع کسری‌های حوزه روبل را بر طرف می‌کند.

 

وی افزود: این اتفاق دو نتیجه به همراه دارد، اول اینکه به عنوان یک منبع روبل برای ما محسوب می‌شود و دوم اینکه شکل قالب تسویه ایران با روس‌ها در حوزه درهم است و فشار را از روی درهم برمی‌دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر