دیدار یلن در بحبوحه مشکلات اقتصادی با مقامات مالی مصر

دیدار یلن در بحبوحه مشکلات اقتصادی با مقامات مالی مصر
وزیر خزانه داری ایالات متحده با وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی مصر دیدار کرد.
کد خبر : ۱۵۹۱۵۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد که جانت یلن وزیر امور خارجه با مقامات ارشد مالی مصر - امروز سه شنبه - در بحبوحه گفتگو‌های قاهره و صندوق بین المللی پول در مورد کمک‌های مالی بیشتر در واشنگتن دیدار خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت: یلن با محمد معیط وزیر دارایی مصر، رانیا المشاط وزیر همکاری بین المللی و حسن عبدالله رئیس بانک مرکزی دیدار خواهد کرد.

مصر از سطح بالایی از بدهی خارجی رنج می‌برد. این کشور به شدت تحت تاثیر جنگ در نوار غزه که تهدیدی برای مختل کردن رزرو توریسم و واردات گاز طبیعی و نیز حملات اخیر به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند قرار گرفته است.

این کشور به دلیل کمبود ارز و کاهش شدید پوند که اکنون در بازار سیاه بین ۵۰ تا ۵۲ پوند به ازای هر دلار فروخته می‌شود، زیر بار بحران اقتصادی و مالی به سر می‌برد.


خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش حجم بدهی خارجی کشور نیز به حدود ۱۶۵ میلیارد دلار رسیده است که حدود ۲۹ میلیارد دلار آن مربوط به سال ۲۰۲۴ است.

برنامه وام ۳ میلیارد دلاری که مصر در دسامبر ۲۰۲۲ با صندوق بین المللی پول به توافق رسیده بود، پس از آن که این کشور اجازه نداد پول خود آزادانه شناور شود یا در فروش دارایی‌های دولتی پیشرفت کند، دچار مشکل شد.

این صندوق پرداخت حدود ۷۰۰ میلیون دلاری را که در سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌شد به تعویق انداخت، اما دسامبر گذشته اعلام کرد با توجه به خطرات اقتصادی ناشی از جنگ بین اسرائیل و غزه، در حال مذاکره برای گسترش این برنامه است.


شرکت مالی بین المللی در مورد اینکه آیا مقامات مصری در سفر خود به واشنگتن با مقامات این کشور نیز دیدار خواهند کرد یا خیر، اظهار نظری نکرد.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به عنوان بخشی از کارزار جدید برای جلوگیری از تبدیل جنگ در غزه به یک درگیری منطقه ای، از خاورمیانه بازدید می‌کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: جنت یلن مصر پوند
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر