20 دی 1402 - 08:41

کاهش ۱۱.۵ واحد درصدی پایه‌پولی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ / کنترل نقدینگی ادامه دارد

کاهش ۱۱.۵ واحد درصدی پایه‌پولی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۲   کنترل نقدینگی ادامه دارد
در آذر ماه نرخ رشد نقدینگی به ۲۷ درصد و نرخ رشد پایه پولی به ۳۳.۵ درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۱۵۹۱۷۴

به گزارش ایبنا؛ تحولات کل‌های پولی در آذر ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که بر این اساس، حجم نقدینگی در پایان آذرماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۴۹۸۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۳.۴ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۷ درصد در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۷.۰ درصد درپایان آذرماه ۱۴۰۲ حاکی از تحقق اهداف برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها در دوره اخیر است.

بر اساس این گزارش، پایه پولی در آذرماه سال ۱۴۰۲ نیز رقم ۱۰۲۳۱.۹ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند. بر این اساس پایه پولی در پایان آذر‌ماه سال جاری رشدی معادل ۱۹ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

رشد پایه پولی دوازده‌ماهه در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال جاری از ۴۵ درصد در فروردین‌ماه به ۳۳.۵ درصد در آذر‌ماه کاهش یافت.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان آذر‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان سال ۱۴۰۱، معادل ۰.۶ درصد کاهش یافت و به رقم ۷.۳۲۸ رسید.

 

تداوم روند نزولی رشد پایه پولی و نرخ رشد ۱۲ماهه نقدینگی در آذرماه

تداوم روند نزولی رشد پایه پولی و نرخ رشد ۱۲ماهه نقدینگی در آذرماه

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر