21 دی 1402 - 17:30
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با ایبنا:

مشکلی در انتقال پول از عراق به ایران نداریم/ آرامش بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی

مشکلی در انتقال پول از عراق به ایران نداریم  آرامش بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی
آمریکایی‌ها سعی کردند موانعی را در انتقال پول ناشی از صادرات به عراق ایجاد کنند، ولی درحال حاضر مشکل حادی وجود ندارد.
کد خبر : ۱۵۹۲۴۹

جهابخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تعامل تجاری ایران با عراق، اظهار کرد: تراز تجاری ایران و عراق بیش از ۹۷ درصد مثبت به نفع جمهوری اسلامی ایران و حجم صادرات ما از نظر ارزش، بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته بوده است که امسال هم در آمار ۸ ماهه با رشد متناسبی همراه بود.

وی ادامه داد: اگر آهنگ رشد تجارت حداقل ۱۰ درصد را با عراق داشته باشیم، امسال عدد ۱۱ میلیارد دلار را پشت سر خواهیم گذاشت. واقعیت این است که ما هیچگونه روابط مستقیم و نقل و انتقالات بانکی را نداریم، ولی با این وجود، راه‌های جایگزینی از جمله انتقال از طریق شبکه صرافی و تهاتر کالا، استفاده از ظرفیت تاجر‌های عراقی، تبدیل ارز حاصل از صادرات برای واردات و ... وجود دارد.

سنجابی شیرازی مطرح کرد: فعلا آنچه را که در بخش خصوصی صادرات می‌کنیم، ارز آن را به داخل منتقل می‌کنیم یا از محل ارز حاصل از صادرات، واردات به کشور را انجام می‌دهیم، البته به جز آنچه که سهم دولت است و عملا پرداخت آن به صورت دیناری صورت می‌گیرد. باتوجه به اینکه آمریکایی‌ها سعی کردند موانعی را در انتقال پول ناشی از صادرات به عراق ایجاد کنند، ولی درحال حاضر مشکل حادی وجود ندارد.

آرامش بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: وقتی هر بازاری برهم می‌خورد، سه عامل اصلی در آن دخیل است. عامل اول روانی است، خصوصا در شرایطی که به هر دلیلی ثبات روانی و اقتصادی وجود ندارد، این عامل می‌تواند هر از چندگاهی در یک جایی سرباز کند و خودش را نشان دهد. عامل دوم عرضه و عامل سوم هم تقاضاست. وقتی وضعیت چند ماه گذشته را می‌بینیم، به نظر می‌رسد که مجموعه مدیریت نظام پولی و بانکی و خصوصا سیاست گذاری بانک مرکزی در یکسال اخیر توانسته است این سه عامل را به طور همزمان کنترل کند.

وی در پایان گفت: در واقع به نظر می‌رسد در قالب یک بسته سیاستی و تنظیم گری هم از بعد مدیریت، تاخیر و آمایش تقاضا هم از بعد تخصیص و عدم تخصیص و واردات کالا‌های غیرضروری و الویت بخشی به کالا‌هایی که نیاز لحظه‌ای بازار است و مدیریت آن آثار روانی، می‌توان گفت بانک مرکزی نسبتا موفق عمل کرده است که شایسته تقدیر است.

برچسب ها: عراق تجارت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر