کاهش درآمد کانال سوئز با وجود مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ

کاهش درآمد کانال سوئز با وجود مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ
رئیس اداره کانال سوئز گفت: از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل کاهش تردد کشتی‌ها، درآمد کانال ۴۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۵۹۲۷۶

به گزارش ایبنا به نقل از رویترز، اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز گفت: پس از حملات حوثی‌ها در یمن به کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند، درآمد دلاری کانال از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

ربیع در یک برنامه تلویزیونی گفت: تردد ترانزیتی کشتی‌ها در بازه زمانی اول ژانویه جاری تا یازدهم همین ماه (۱۱ تا ۲۱ دی ماه) به طور سالانه ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز در سال جاری به ۵۴۴ کشتی کاهش یافته است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷۷۷ کشتی بوده است.

با وجود استقرار ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ طی بیست روز گذشته و تجاوز نظامی آن به مناطقی از یمن طی دیروز و امروز برای وادار کردن صنعاء به توقف عملیات‌های خود علیه کشتی‌های حامل کالا که به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌روند، اما این مداخله نظامی ائتلاف برای حمایت از اقتصاد رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده و نیرو‌های مسلح یمن بر تداوم مقابله با کشتی‌های مرتبط با اشغالگران و همچنین کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی حامی آن‌ها تاکید کردند.

ربیع گفت، کشتی‌هایی که مجبور به تکمیل سریع سفر خود بودند به جای عبور از کانال سوئز آفریقا را دور زدند؛ اما کشتی‌های دیگر منتظر باثبات شدن اوضاع هستند.

داده‌های صندوق بین المللی پول نیز حاکی است که جابجایی کالا از طریق کانال سوئز در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۳۵ درصد کاهش یافته است.

در همین مدت، صندوق افزایش ۶۷.۵ درصدی حمل و نقل کالا از طریق مسیر دماغه امید در جنوب قاره آفریقا را ثبت کرد.

پیش از این، یک منبع کشتیرانی مصری گفت که تغییر مسیر برخی خطوط از کانال سوئز به سمت جنوب آفریقا یک بحران موقتی است که تأثیر آن هر چه بیشتر طول بکشد آشکارتر خواهد شد.

در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، کانال سوئز به درآمد مالی بالغ بر ۹.۴ میلیارد دلار دست یافته که بالاترین درآمد سالانه ثبت شده و افزایش حدود ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر