23 دی 1402 - 17:22

نوسانات اخیر بازار ارز هیجان کاذب و موج موقت است

نوسانات اخیر بازار ارز هیجان کاذب و موج موقت است
رئیس اتاق ایران و چین گفت: نوسان چند روز اخیر در بازار ارز هیجان کاذب و یک موج موقت بوده که مثل اتفاقات قبلی مهار می‌شود.
کد خبر : ۱۵۹۳۰۵

به گزارش ایبنا، مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در واکنش به نوسانات اخیر بازار ارز اظهار داشت: در اینکه دلیل اصلی این نوسان، بحران در منطقه و حمله به یمن بوده هیچ تردیدی نیست و ما در سال‌های گذشته هم با اتفاقات بسیار کوچکتر و محدودتر منطقه‌ای هم شاهد نوسان در بازار ارز بودیم. البته نوسانات اخیر در بازار ارز در حد یک یا دو هزار تومان بوده که این موضوع را نباید تلاطمی بزرگ و طولانی مدت در بازار ارز تلقی کرد.

وی افزود: به هر حال اتفاقی که در منطقه باب المندب رخ داده، اتفاق کوچکی در سطح بین المللی نیست و همین کنش و واکنش‌های منطقه‌ای باعث می‌شود تا دامنه این درگیری فراتر از منطقه مورد نظر برود. ضمن اینکه این اتفاقات می‌تواند روی چشم انداز بازار و انتظارات تورمی و بالا رفتن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، اما کوتاه مدت و مقطعی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: باید به این نکته مهم توجه داشت که نوسان و افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر در معاملات واقعی دیده و ثبت نمی‌شود و بیشتر از اینکه واقعی باشند، اعداد و ارقام مقطعی هستند. در واقع اصلا معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد، چراکه بخش عمده ارز ما برای واردات رسمی از کانال بانک مرکزی هدایت می‌شود و اعداد کنونی بازار ارز بیشتر در بازار‌های کوچک و غیررسمی مطرح است.

حریری با تاکید بر اینکه تلاطم‌های کنونی بازار ارز بیش از اینکه واقعی باشد، گذراست گفت: اتفاقات قبلی مثل درگیری در غزه و همچنین حوادث تروریستی کرمان ثابت می‌کند که نباید با اتفاقات یکی دو روز اخیر نسبت به بازار ابراز نگرانی کرد، چون این روند موقتی و قابل کنترل است.

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر