24 دی 1402 - 11:55

تلاطم بازار ارز نتیجه سوء‌استفاده دلالان و سفته بازان است

تلاطم بازار ارز نتیجه سوء‌استفاده دلالان و سفته بازان است
اتفاقی در اقتصاد آمریکا و ایران به عنوان مبدا و مقصد دلار رخ نداده؛ بنابراین فرضیه سوءاستفاده دلالان از بازار ارز قابل قبول است.
کد خبر : ۱۵۹۳۲۷

 مسعود توکلی؛ کارشناس حوزه ارز درباره تلاطم بازار ارز طی روز‌های گذشته، اظهار داشت: از پارامتر‌های اصلی موثر در نرخ ارز، اقتصاد کلان کشور مبدا و مقصد است که به عنوان نرخ برابری ارز‌ها بیان می‌شود.

 

وی افزود: علاوه بر پارامتر‌های اصلی کشور‌های مبدا و مقصد ریسک‌های سیاسی و امنیتی دو پارامتر دیگر موثر در نرخ ارز هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این کارشناس حوزه ارز توضیح داد: در خصوص پارامتر‌های سیاسی و امنیتی باید گفت، هنگامی که کشوری خود وارد جنگ می‌شود یا منافع آن به صورت جدی تحت تاثیر جنگ قرار می‌گیرد، مجموع این عوامل می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد و موجب نوسان و تلاطم در بازار ارز شود.

 

وی ادامه داد: در این شرایط نرخ ارز نسبت به سایر کشور‌ها افت می‌کند و در مقابل نرخ طلا در آن کشور افزایش می‌یابد.

 

توکلی بیان کرد: در بررسی شرایط موجود که بازار ارز طی چند روز گذشته دچار تلاطم شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جنگ در گوشه دیگری در جریان است و در داخل کشور نیز سیاست‌های حاکمیت و سیاستگذار پولی به دنبال حفظ امنیت اقتصادی در داخل است؛ بنابراین این عوامل نمی‌تواند بر نرخ ارز موثر باشد و اینجا تنها سوء‌استفاده دلالان و سفته‌بازان به عنوان گزینه موثر بر تلاطم بازار ارز مطرح می‌شود.

 

وی اضافه کرد: سفته بازان و دلالان همیشه از نوسان ارز و ناآگاهی افراد برای کسب سود بیشتر بهره‌مند می‌شوند و تمام سود خود را از تلاطم‌هایی که در بازار ارز به وجود می‌آید، می‌برند.

 

این کارشناس بازار ارز گفت: در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم که با شروع طوفان الاقصی و جنگ در غزه برخی مدعی بودند نرخ دلار به صورت قابل توجهی خواهد داشت، اما اینطور نشد، یا پس از حادثه تروریستی در کرمان عده‌ای تلاش می‌کردند اقتصاد کشور را به این مساله گره بزنند و بازار را متلاطم کنند، اما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی این افتاق نیفتاد.

 

توکلی گفت: بنابراین، چون هیچ اتفاقی در اقتصاد کلان آمریکا به عنوان مبدا دلار و اقتصاد کلان کشور (همچون نقدینگی و پایه پولی) به عنوان مقصد دلار رخ نداده که بخواهد بازار ارز را دچار تلاطم کند پس نتیجه می‌گیریم که فرضیه سوء استفاده دلالان و سفته بازان برای به تلاطم کشیدن بازار ارز قابل قبول است و با سیاست‌هایی که سیاستگذار پولی با جدیت به دنبال اجرای آن است این نقشه سفته بازان در روز‌های آینده نقش برآب می‌شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر