03 بهمن 1402 - 14:18
عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایبنا:

کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی احتمال جهش تورمی را منتفی کرده است

کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی احتمال جهش تورمی را منتفی کرده است
استاد اقتصاد دانشگاه گفت: در بدبینانه ترین شرایط هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم، در ماه‌های آینده جهشی در نرخ تورم صورت نگیرد.
کد خبر : ۱۵۹۳۷۳

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: یکی از دلایل عمده تورم، حجم نقدینگی و میزان افزایش آن بوده و همچنین بالا بودن رشد پایه پولی و ضریب فزاینده نیز از ناحیه اثرگذاری بر رشد نقدینگی منجر به تورم می‌شوند.

 

سعادت با بیان اینکه تورم عوامل دیگری نیز دارد، گفت: البته به غیر از پایه پولی و نقدینگی، دلایل دیگری از جمله فشار هزینه، کاهش تولید و افزایش نرخ ارز نیز در افزایش تورم اثرگذار است.

 

وی با اشاره به آمارهای رشد نقدینگی و پایه پولی در ۹ ماهه ابتدایی امسال، گفت: در آمارهای جدید بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی کاهش پیدا کرده و شیب افزایش قیمت‌ها نزولی شده است. در بدبینانه ترین شرایط هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم، در ماه‌های آینده جهشی در نرخ تورم صورت نگیرد.

 

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه به طور معمول تورم درکشور ما باید سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد، گفت: دولت نیز بر همین اساس سعی می‌کند افزایش دستمزدها و حقوق در این بازه باشد اما به دلایل مختلف شاهد تورم‌های بالاتر هستیم که برای اقتصاد ایران مطلوب نیست.

 

سعادت در پایان با تاکید بر اینکه داشتن برنامه‌ جامع پولی و مالی در دولت برای کاهش تورم اهمیت دارد، اظهار کرد: با کاهش نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی حداقل می‌توانیم از تورم جهشی که در گذشته با آن مواجه بودیم، فاصله بگیریم و از اثرات مخرب آن بر اقتصاد جلوگیری کنیم اما باید درنظر داشت برای کاهش تورم به سطوح بلندمدت باید سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت نیز متناسب با سیاست‌های پولی تدوین و اجرا شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر