رسانه صهیونیستی: ضربات امنیتی یمنی‌ها به تورم در اسرائیل دامن زده است

رسانه صهیونیستی: ضربات امنیتی یمنی‌ها به تورم در اسرائیل دامن زده است
رسانه اسرائیلی حملات به کشتی‌های این رژیم را موجب افزایش تورم دانست و آن را تهدیدی برای تعیین نرخ‌های بهره در آینده دانست.
کد خبر : ۱۵۹۴۷۷

به گزارش ایبنا؛ «هدف قرار گرفتن کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ توسط حوثی‌ها،  رویکرد بانک مرکزی اسرائیل را در تعیین نرخ‌های بهره در آینده تهدید می‌کند».این را روزنامه عبری زبان گلوبز در گزارشی آورده است.

 

 بانک مرکزی رژیم صهیونیستی با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد بحران زده این رژیم، اوایل ماه جاری نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد کاهش داد، اما به نوشته گلوبز اگرچه بازارها انتظار کاهش بیشتر را دارند، عواملی وجود دارد که احتمالاً بانک مرکزی را از اجرای سیاست‌های پولی تسهیلی بیشتر باز می‌دارد.

 

 

یوناتان کاتز، اقتصاددان ارشد در لیدر کپیتال مارکتز به گلوبز گفت: «با وجود پایین بودن شاخص قیمت مصرف کننده  CPI، بانک اسرائیل در انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد بود تا چارچوب مالی و ارزش شکل را که  سه درصد از ارزش آن در سال جاری نیز کم‌تر شده است، بررسی کند، اما افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل حملات حوثی‌ها در دریای سرخ نشان دهنده یک تهدید تورمی است».

 

رونن مناخیم، اقتصاددان ارشد بازار در بانک میزراحی تفحات، می گوید «سؤال این است که آیا آخرین قرائت شاخص بهای مصرف کننده نشان دهنده کندی رشد اقتصاد به دلیل جنگ است؟ ما پاسخ این سوال را با گذر زمان خواهیم گرفت».

 

وی افزود: اگر موضوع کسری مالی، کاهش ارزش شکل و مسائلی مانند تأثیر حملات حوثی‌ها بر هزینه‌های کشتیرانی نبود، بانک مرکزی اسرائیل تمام توجیهات و دلایل لازم را برای کاهش دوباره نرخ بهره در ماه آینده را داشت، اما ما باید به یاد داشته باشیم که قرائت شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه ژانویه قبل از آن(قبل از تصمیم بانک اسرائیل در خصوص نرخ بهره) منتشر خواهد شد.

 

مناخیم با بیان اینکه نمی توان احتمال کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک اسرائیل را رد کرد، گفت اما با توجه به پیچیدگی شرایط، دشواری برآورد گام های بعدی که بانک اسرائیل انجام خواهد داد بیشتر شده است.

 

 

گلوبز آورده است، شاخص قیمت مصرف کننده رژیم صهیونیستی در ماه دسامبر ۰.۱ درصد کاهش یافت و نرخ تورم سالانه را به سه درصد کاهش داد، دقیقا در بالاترین نقطه محدوده هدف بانک این رژیم که از ۱٪ تا ۳٪است . با این حال، سایر خطرات برای ثبات اقتصادی صهیونیست‌ها مانند کاهش ارزش شکل و افزایش کسری مالی ناشی از جنگ همچنان، باقی است.

 

مناخم می‌گوید: «نرخ تورم سالانه به سه درصد رسیده و برای اولین بار پس از مدت‌ها در بالای محدوده هدف قرار دارد. در پنج ماه از هفت ماه گذشته، قرائت شاخص بهای مصرف کننده کمتر یا برابر با انتظارات بازار بوده است، بنابراین تورم به طور مداوم در حد متوسط ​​بوده است.

 


این اقتصاددان صهیونیست افزود شاخص قیمت مصرف کننده در اسرائیل  به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی در سال ۲۰۲۳ ، ۲ درصد افزایش یافت، بنابراین تورم اصلی در واقع در وسط محدوده هدف قرار داشت. علاوه بر این، به استثنای مولفه مسکن ، تورم کمی بالاتر از 1٪  نزدیک به انتهای پایین محدوده است.

 

منبع : فارس

برچسب ها: اسرائیل یمن تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر