05 بهمن 1402 - 11:30
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بانک مرکزی ریسک‌های اقتصادی را کاهش داد

بانک مرکزی ریسک‌های اقتصادی را کاهش داد
کارشناس پولی و بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی با رویکرد ضد تورمی سعی دارد رشد نقدینگی، تورم و قیمت ارز را مدیریت کند.
کد خبر : ۱۵۹۵۳۱

فرشاد قاسمعلی؛ کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در پاسخ به این پرسش که تأثیر اقدامات بانک مرکزی در راستای ثبات بازار را چطور ارزیابی می‌کنید، پاسخ داد: بانک مرکزی در این راستا اقدامات مختلف و منسجمی انجام داده است که اولین اقدام رویکرد قوی در برابر شوک‌های خارجی مانند جنگ غزه و حمله آمریکا به یمن بوده است. این موضوع موجب شد تا ثبات بازار ارز حفظ شود.


قاسمعلی بیان کرد: بانک مرکزی برنامه‌های مالی و اقتصادی متنوعی برای تقویت ارزش پول ملی و تضمین ثبات آن برنامه‌ریزی کرده است که از جمله آن‌ها زمینه‌سازی برای جلب سرمایه خارجی است.


وی اضافه کرد: بانک مرکزی همچنین دیپلماسی ارزی خود را متناسب با سیاست‌های اقتصادی و تحولات جهانی طراحی و اجرا کرد و این تعامل منجر به کاهش ریسک‌های اقتصادی شد. در آخر بانک مرکزی با استفاده از سیاست‌های پولی مناسب توانست نرخ رشد نقدینگی را کنترل کند تا از این طریق ارزش پول ملی را در یک حد معقول حفظ و از افت آن جلوگیری کند.


این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح بانک‌ها گفت: یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی، اصلاح بانک‌های ناتراز است، این اقدام منجر به ایجاد هم افزایی مضاعف در کنار مدیریت ریسک در بانک‌ها شد. نظم دادن به امور بانک‌ها نیز از دیگر اقدامات مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.


وی اضافه کرد: بانک مرکزی همچنین با استفاده از کنترل ترازنامه‌ها بانک‌ها و با استفاده از سیاست‌های انقباضی به تسهیلات بانکی نظم داد و آن را مدیریت کرد، همچنین با هدایت نقدینگی به سمت تولید، سعی کرد تولید را رونق دهد.

 

این کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به این پرسش که نتایج آزادسازی ارز‌های بلوکه شده از طریق رایزنی بانک مرکزی در حوزه بین المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید، پاسخ داد: آزادسازی ارز‌های بلوکه شده تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد و تقویت پول ملی داشته است، به طوری که آزادسازی این منابع که ماحصل رایزنی‌های فراوان بانک مرکزی در حوزه بین الملل بوده، باعث افزایش تأمین مالی برای شرکت‌ها و همچنین صادرات شده که نتیجه آن تحریک رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش فشار بر بازار ارز بوده است.


قاسمعلی در پاسخ به این سوال که راهکار‌ها و فناوری‌هایی که بانک مرکزی در جهت هوشمند سازی نظارت بر شبکه بانکی استفاده کرده است را چگونه می‌بینید، توضیح داد: بانک مرکزی ایران به عنوان مقام تنظیم‌گر و ناظر مقتدر، شفاف و پاسخگو، در یک سال اخیر چندین اقدام را برای هوشمند سازی نظارت بر شبکه بانکی انجام داده است. این اقدامات شامل تدوین و ابلاغ مقررات احتیاطی، راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی، الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ناتراز به افزایش سرمایه نقدی و ارائه برنامه احیاء ساختار مالی، استفاده از فناوری‌های نظارتی مناسب و همکاری با مرکز اطلاعات مالی نام برد. از مصادیق این موضوع می‌توان به راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های هوشمند اطلاعاتی مانند سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی (سمات)، سامانه ذی نفع واحد، سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا) و ... اشاره کرد.


این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به عملیاتی شدن چک الکترونیک (چکاد) گفت: اقدامات بانک مرکزی در این حوزه شامل تدوین و ابلاغ مقررات احتیاطی، راه‌اندازی و تکمیل سامانه یکپارچه چک، ایجاد امکانات برای صدور چک الکترونیک، چک موردی و چک تضمین شده، استفاده از فناوری‌های نظارتی مناسب و همکاری با مرکز اطلاعات مالی است.


قاسمعلی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی ایران در راستای عملیاتی کردن چک الکترونیک، اقدامات متعددی از جمله ایجاد سامانه‌های الکترونیکی برای صدور و ارسال چک الکترونیکی بین بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، تعیین استاندارد‌های مشترک برای استفاده از چک الکترونیکی توسط بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، ارتقاء سامانه‌های نظارتی برای پیگیری و رصد عملیات صدور چک الکترونیکی، اطلاع‌رسانی مناسب به بانک‌ها و مشتریان در خصوص روند‌ها و شیوه‌های استفاده از چک الکترونیکی، انتشار دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم به بانک‌ها برای استفاده بهینه از چک الکترونیکی را نام برد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر