03 بهمن 1402 - 17:30

عقبگرد نرخ دلار به کانال‌‌های پایین دور از انتظار نیست/ تامین نیازهای واقعی ارز در مرکز مبادله

عقبگرد نرخ دلار به کانال‌‌های پایین دور از انتظار نیست  تامین نیازهای واقعی ارز در مرکز مبادله
یک کارشناس ارزی گفت: با توجه به تجارب قبلی با فروکش کردن تحولات و تخلیه هیجانات نرخ‌ها به روند قبلی بازمی‌گردد.
کد خبر : ۱۵۹۶۴۹

به گزارش ایبنا، مسعود توکلی؛ کارشناس ارزی در تحلیل نوسانات بازار ارز و طلا به دنبال اتفاقات اخیر در منطقه اظهار داشت: در کمتر از سه هفته گذشته شاهد چندین بحران سیاسی و امنیتی بودیمف از آن جمله می‌توان به جنایت تروریستی در کرمان، حمله انگلیس و آمریکا به صنعا و یمن، واکنش سپاه پاسدران به عملیات تروریستی و پاسخ موشکی به مقر تروریست‌ها در عراق، سوریه و پاکستان، تنش بین ایران و پاکستان، حمله اسرائیل به سوریه و شهادت فرماندهان اطلاعات سپاه قدس ایران و تنش‌های پیاپی در دریای سرخ، اشاره کرد، این موارد پتانسیل بالابردن نرخ ارز در ایران را تا ارقام بسیار بالاتر از نرخ‌های کنونی داشت، اما در دامنه‌ای محدود، کنترل شد.

وی افزود‌: ریسک‌های سیاسی و امنیتی در همه کشور‌ها تاثیر زیادی بر نرخ ارز آن‌ها دارد، در اصل سبب افزایش تقاضای مردم در بازار‌هایی مانند ارز و طلا به منظور حفظ ارزش پول می‌شود، ولی مؤلفه‌ها و شاخص‌های اقتصادی را تغییر نمی‌دهد.

توکلی ادامه داد: اتفاقات اخیر موجب شد تا نرخ ارز بازار غیررسمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رشد کند یعنی فقط ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کردیم که میزان این رشد در قیاس با تجربیات مشابه در سنوات گذشته بسیار ناچیز بوده است؛ این نکته مثبت عمدتا به دلیل همان سیاست‌های موثر و حضور فعال بانک مرکزی به عنوان بازارساز است.

 

بانک مرکزی تقاضای واقعی در اقتصاد را در بستر رسمی پاسخ داد‌

 

وی افزود: ابزار‌های مختلفی که بانک مرکزی در این مدت رونمایی کرد، سبب شد تا تقاضای واقعی موجود در اقتصاد، در بستر رسمی پاسخ داده شود، مانند حراج حضوری شمش طلا که روز چهارشنبه هفته قبل در مرکز مبادله صورت گرفت و این هفته نیز انجام می‌شود، با این کار بانک مرکزی این پیام را به فعالان این حوزه داد که در تامین طلا مشکلی وجود ندارد و همین حراج استقبال گسترده‌ای را از سوی اشخاص دارای تعهد ارزی به دنبال داشت.

این کارشناس ارزی اضافه کرد: در سامانه نیما نیز افزایش عرضه قابل توجه ارز را شاهد بودیم که به مردم و فعالان اقتصادی اطمینان داد در تامین ارز مشکلی وجود ندارد.

 
نرخ ارز با فروکش کردن تحولات و تخلیه هیجانات برمی‌گردد

 

این تحلیلگر بازار پول و ارز در رابطه با شبهات موجود راجع به ارزپاشی بانک مرکزی در بازار گفت: در حال حاضر سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی برخلاف دوره‌های گذشته که به صورت غیردقیق و غیرعرفی انجام می‌گرفت، با هوشمندی و دقت بالایی پیگیری می‌شود به نحوی که بانک مرکزی در یک سال گذشته توانسته است با اقداماتی نظیر تاسیس مرکز مبادله و اعمال سیاست‌های تثبیت، نیاز‌های واقعی در اقتصاد را در کانال رسمی پاسخ دهد. ‎

توکلی اظهار داشت: با توجه به این که تجارب قبلی نشان می‌دهد با فروکش کردن تحولات و تخلیه هیجانات نرخ‌ها به روند قبلی بازمی‌گردد، احتمال اینکه قیمت دلار به کانال‌های قبلی تعدیل شود جدی است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر