05 بهمن 1402 - 13:20
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو:

جهش بزرگ تجدیدپذیرها در دولت سیزدهم ممکن شد

جهش بزرگ تجدیدپذیرها در دولت سیزدهم ممکن شد
در حوزه تجدیدپذیر جهش بزرگی در مجموعه وزارت نیرو در دولت سیزدهم داشته‌ایم.
کد خبر : ۱۵۹۷۰۶

به گزارش ایبنا از وزارت نیرو، مریم کارگر نجفی؛ معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو اظهار کرد: این جهش باعث شده ضوابط، مقررات، قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خوبی ابلاغ شود و علاوه‌برآن شرکت‌های پیمانکار، مشاوران و تولیدکنندگان در حوزه تجدیدپذیر فعال شوند که براین‌اساس در نمایشگاه امسال شاهد ارتقا کمی و کیفی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری هم باوجوداینکه ساختار مجموعه وزارت نیرو در حوزه مدیریت مصرف نیاز به تقویت دارد، اما اقدام‌ها قابل‌تقدیر است، خاطرنشان کرد: مجموعه روابط‌عمومی‌های وزارت نیرو در سال گذشته و در تابستان امسال اقدام‌های مؤثری را در حوزه مدیریت مصرف داشتند که آثار این اقدام‌ها باعث شد تابستان امسال را به‌خوبی سپری کنیم و کاهش مصرف را در بخش خانگی داشته باشیم.

 

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته نیاز اساسی ما در مدیریت مصرف به‌ویژه مدیریت مصرف خانگی بخش ساختمان، شهرداری، وزارت مسکن، سازمان نظام‌مهندسی در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، مباحث صرفه‌جویی انرژی در بخش ساختمان‌ها است که باید موردتوجه قرار گیرد تا شاهد صرفه‌جویی انرژی باشیم، این در حالی است که در بحث صنعت و کشاورزی همکاری‌ها و تعاملات خوبی انجام شده است.

 

وی در ارتباط با نحوه برگزاری نمایشگاه آب گفت: انتظار داریم سال آینده علاوه بر مشارکت تعداد بیشتری از شرکت‌ها، شاهد حضور گسترده‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان هم باشیم.

 

وی بر لزوم فعال‌تر شدن صنعت آب تأکید و خاطرنشان کرد: به دلیل وسعت شبکه برق و تعدد قطعات و تجهیزات در صنعت برق، شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه رشد بیشتری داشته‌اند.

 

کارگر نجفی در ارتباط با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اطلاع‌رسانی و انجام اقدام‌های فرهنگی و معرفی این شرکت‌ها، بر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌ها تأکید کرد.

 

معاون وزیر نیرو، با اشاره به فعالیت ۹۹۲ شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و برق، گفت: از این تعداد ۲۰ درصد در حوزه آب و ۸۰ درصد در صنعت برق فعال هستند که عمده قرارداد با این شرکت‌ها در زمینه تولید بار نخست، مباحث پژوهشی و خرید محصولات و خدمات آن‌ها توسط شرکت‌های وزارت نیرو است.

 

وی افزود: سال گذشته و امسال در نمایشگاه تجدیدپذیر‌ها و در نمایشگاه صنعت برق و جشنواره و فن‌بازار حضور دانش‌بنیان‌ها پررنگ بود.

 

کارگر نجفی به ابلاغ آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب هیات وزیران اشاره کرد و گفت: براین‌اساس باید اقدام‌هایی انجام شود که زیرساخت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود که برای تحقق این امر طرح‌های پیشران تعریف شده و علاوه بر حمایت مالی و ایجاد پارک‌های علم و فناوری و کارخانه نوآوری، بستر‌هایی که بتواند شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار دهند، موردتوجه قرار گرفته است.

 

معاون وزیر نیرو به قانون جهش تولید دانش‌بنیان و ایجاد بستر برای حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان سال همه شرکت‌های وزارت نیرو در بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس ارتباط و تعامل مدیران عامل، نوع قرارداد‌ها و میزان خرید محصولات از شرکت‌های دانش‌بنیان و قرارداد‌های پژوهشی و نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

کارگر نجفی در ارتباط با نقش فناوری‌های دانش‌بنیان در مدیریت مصرف انرژی ادامه داد: موضوع بهره‌وری از تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است و این در حالی است که در نشستی که رئیس‌جمهوری اخیراً با مدیران و مسئولان وزارت نیرو داشته‌اند، بحث بهره‌وری آب و همکاری مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و نخبگان دانشگاهی برای این موضوع مورد تأکید بوده است.

 

وی افزود: براین‌اساس ضرورت دارد مطالعات و کار‌های علمی در حوزه بهره‌وری انجام شود و از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور و خلاق در این حوزه فعال شوند.

 

وی به تفاهم‌نامه ۴ جانبه‌ای بین وزارت علوم، وزارت نیرو، دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی و سازمان ملی بهره‌وری اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان دانشگاه معین وزارت نیرو در حوزه بهره‌وری معرفی و مقرر شد در حوزه آب و برق با موضوع بهره‌وری فعالیت‌هایی با دانشگاه انجام شود و انتظار است تمامی شرکت‌ها فعالیت خودشان را در حوزه بهره‌وری با جدیت ادامه دهند.

 

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حوزه بهره‌وری برق فعالیت‌های وسیع‌تری نسبت به صنعت آب انجام شده است، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف در حوزه آب قدم‌های اولیه را برداشته است که براین‌اساس نیاز به توسعه بیشتر با حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر